Има две неща, които са убийствено скучни за редовия журналист – предизборните кампании на българските политици и официалните прессъобщения на държавните институции, на които после тези политици застават начело. Много рядко се случва преди избори да излезе някоя идея, която после да изкристализира в завършен вид и която да се реализира в последствие. Такива случаи могат да се преброят на пръстите на една ръка, а понякога дори и с по-малко.
Е, днес имаше една лека за мен изненада. И тя дойде от срещата на Николай Бареков с морския бранш във Варна. По принцип е нормално един новопоявил се политик да търси начини да впечатли кандидат-избирателите си.
Та идеята, която Бареков и компания лансираха днес е за създаване на морски клъстер, който да бъде подкрепен и от съответната реорганизация в държавната администрация. Преведено на прост език – идеята е да се вкарат на едно място корабоплаване, корабно строителство и ремонт, морско образование и морски туризъм. Като съответно всички държавни структури, свързани с тази дейност също да бъдат вкарани „под една шапка“.
Разбира се съвсем по български Бареков не можа да издържи и сипа няколко лъжици катран в гърнето с меда. На първо място сложи клъстера и респективно съответната нова държавна структура на подчинение на министерството на икономиката. Което изглежда добре, но на практика си е направено без връзка с главния мозък. Най-малкото защото 80% и нагоре от администрацията, обслужваща евентуалния бъдещ клъстер се намира в друго министерство – това на транспорта. Преместването й в това на икономиката ще създаде един много хубав административен хаос. От друга страна ако морския туризъм бъде в МИЕТ, ще се получи комичната ситуация един заместник-министър да отговаря за морския туризъм, а друг – за останалите видове туризъм. Нещо като във вица за професорите от спортната академия, които щели да бъдат вече не професор по ски, а професор по лява ска и професор по дясна ска.
И докато предложението за икономическото министерство можем да го отдадем на неопитността, Бареков не се сдържа и обеща заместник-министъра, който отговаря за клъстера, както и администрацията да бъдат предислоцирани във Варна за постоянно. Тук вече се повтаря идеята и последвалата сапунена опера с местенето на администрациите из страната по времето на ГЕРБ. Особено това с ИА „Морска администрация“. Ако от екипа на Бареков се слушат в бизнеса – решението отдавна е намерено – малобройно ръководство в София – делегиране на права на местните структури.
Като цяло обаче идеята за морски клъстер е добра. И клъстеризацията в България вече започна, като има добри примери – например в областта на IT индустрията и на транспорта. Най-важното обаче е, че когато всичката морска дейност е на едно място ще има един отговорник – дали ще е министър, зам. министър или шеф на някаква мегаагенция е въпрос на решение. И няма да има оправдания „За това няма пари“, или „Това не е в нашия ресор“. Тогава новата структура ще има както облаги от икономическата дейност, така например и задължения по осигуряване на сигурността. И няма да се получи дисбаланса хем да искаме все повече кораби под български флаг и повече круизни кораби да посещават Бургас и Варна, а от друга страна да не можем да намерим повече от шест години пари да ремонтираме единствения кораб, който може да им помогне в случай на бедствие и авария.
От административна гледна точка трансформацията би могла да се изгради лесно на базата на съществуващата сега ИА „Морска администрация“ (ИАМА). В момента така или иначе тя има контролни и лицензионни функции в областта както на морския транспорт, така и на морската квалификация. Предприятието, което управлява пристанищата – бившата „Пристанищна администрация“, сегашно Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) също е към транспортното министерство. Разбира се задължително е възстановяването и финансирането на модерна морско-спасителна служба, както и официалното регламентиране на участията на Военно-морските сили в нейните действия, като те бъдат компенсирани за помощта си.
Остават два сектора, за които някои хора биха пропищяли „на умряло“. Това са морският туризъм, който трябва да се отдели от икономическото министерство, както и плажовете, за които в момента отговорник е Министерството на регионалното развитие и благоустройството. И докато от ББЦ трябва да намерят баланс между двете обещания в един ден на Бареков (преминаването на морския туризъм към споменатия клъстер и това за отделянето на туризма в отделно ведомство) , концесионирането на плажовете съвсем спокойно би могло да бъде прехвърлено отново под шапката на транспортното министерство. Така или иначе от там дават концесиите на останалите обекти от морската инфраструктура – защо тези неща да не се отдават „в пакет“?
От идеята за създаването на морски клъстер до евентуалната й реализация има много път, дори и Бареков да изпълни заканата си да стане следващия премиер на България. Но дори ако това не стане, нека следващите управляващи да му „откраднат“ идеята. Никой няма да се разсърди. Освен самия Бареков разбира се. Но ще му мине, той е голямо момче и ще се отсърди рано или късно.
От морето ни идват доста пари, така че трябва да се обърне внимание на бизнеса там.
Дано се направи защото е от побза за бизнеса и следователно за икономиката ни
Морето налива много пари в икономиката. Идеята на Бареков е супер.
Едното такова решение е за създаването на клъстъра, другото е да се повиши качеството на морското образование – и на висшето, и на средното. Фактите и статистиката, които изнесоха, звучат страховито. Да са останали само 6 търговски кораба под български флаг, е национална катастрофа, при положение че сме имали над 150. Раздутият административен щат, намесата на София, грубо казано, във варненските работи също много дразнят хората.