В рамките на инициативата на Сдружение „Журналисти за прозрачно управление“ за подобряване на подбора на служители в държавната администрация беше събрана информация по реда на ЗДОИ за вътрешните процедури, по които администрациите разработват и одобряват тестовете и изискванията към начините за провеждане на конкурсите. Поискана беше и информация за мерките за недопускане изтичането на информация и за манипулиране на работите на кандидатите.
Анализът на обобщените данни за общо 28 министерства и други големи централни администрации показва, че съществуващата практика е твърде разнородна.
Повечето администрации посочват, че тези въпроси са уредени в Наредбата за провеждане на конкурси и подбора при мобилност на държавни служители. Прегледът на наредбата показва, че подобни въпроси там не са уредени.
В чл.36, ал.1 се предвижда, когато конкурсът се провежда чрез тест тестът да включва въпроси, свързани с устройството и функционирането на администрацията, в която е конкурсната длъжност, и с професионалната област на длъжността. В чл.36, ал.2 се предвижда задължение за изготвяне на три различни варианта на тест със затворени въпроси с един възможен верен отговор. Липсва уредба детайлизираща каква част от въпросите трябва да бъдат свързани с устройството и функционирането на администрацията и каква с професионалната област. Относно устройството и функционирането на администрацията не е ясно дали това са общи за цялата администрация въпроси, свързани например със Закона за администрацията или свързани с устройството и функционирането на конкретната администрация, например Закона за Българската агенция по безопасност на храните за БАБХ. Липсва уредба за общия брой на въпросите. Липсва уредба за периодичността на изготвяне на нови въпроси. Такава се налага за да се ограничи възможността за изтичане на информация, както и да не се допуска кандидати, които участват в следващ конкурс в същата администрация да решават същите тестове. Не е уреден редът за съхраняване на попълнените от кандидатите тестове.
В чл.38, ал.2 се предвижда, когато конкурсът се провежда чрез писмена разработка по икономическа, културна, социална, управленска или друга тематика да се подготвят три различни теми по обявената тематика и да се одобрят критериите за оценка на писмената разработка. Липсва уредба за съобразяване на писмената разработка с длъжностната характеристика, за броя на определените теми и др. Липсва уредба за периодичността на изготвяне на нови теми. Такава се налага за да се ограничи възможността за изтичане на информация, както и да не се допуска кандидати, които участват в следващ конкурс в същата администрация да пишат по същата тема. Не е уреден редът за съхраняване на писмените разработки.
В чл.40, ал.2 се предвижда, когато конкурсът се провежда чрез практически изпит кандидатите да могат да ползват нормативни актове и се изисква на всички да се поставя една и съща задача. Липсват каквито и да било изисквания относно темата, времето на формулиране и критериите за оценка.
В чл.42 относно интервюто е предвидено преди провеждане на интервюто комисията да формулира въпроси, които се задават на всички кандидати. Липсват изисквания относно срока преди интервюта, в което се формулират въпросите, броя на въпросите, кои членове на комисията формулират въпросите и др.
Изводът е, че за всеки от предвидените начини липсват процедури, които да гарантират качеството на тестовете и въпросите, недопускане на изтичане на информация, манипулации на попълнените тестове, например подмяна на попълнени от даден кандидат тестове. Тези проблеми поставят под въпрос обективността на провежданите конкурсни процедури, както и техният смисъл изобщо.
Освен наредбата част от администрациите – Държавен фонд “Земеделие”, Държавна агенция “Държавен резерв и военновременни запаси”, Комисията за защита на потребителите и Националната агенция за професионално образование и обучение посочват, че тези въпроси са уредени в техни вътрешни правила за провеждане на конкурсите.
Наредбата не предвижда изготвяне на вътрешни правила за провеждане на конкурси. В чл.66, ал.4, т.2 се предвижда приемане на критерии, по които се извършва подборът. Видно от текстовете на наредбата не е предвидено одобряване на вътрешни правила. На второ място предвиедно е одобряване на правила само по отношение на подбора, а не изобщо за всички неуредени в наредбата аспекти от провеждането на конкурсите. Министърът на финансите е утвърдил Процедура за провеждане на конкурси за държавни служители в МФ, която също няма нормативно основание. Процедура, а не правила, които също са без нормативно основание са утвърдени и в Главната инспекция по труда, която осъществява контрол за спазването на законодателството при изпълнение на държавната служба.
Може да се направи извод, че нормативната уредба е непълна и това създава предпоставки за злоупотреби.
Интересна практика съществува в Министерството на труда и социалната политика. Министерството посочва, че проверката се извършва по следната процедура:
Отбелязват грешните отговори или грешките с червен химикал. Записват резултата с червен химикал под писмената работа. Писмените работи са анонимни по време на проверката и оценяването. Осигурява подпечатани листове за теста или разработката. В голям плик запечатва писмените работи, а в малък плик формуляр с името. Малкият плик се отваря в присъствието на всички членове, след като писмените работи са оценени.
Обобщение на отговорите на администрацията на въпроса съществува ли разписана процедура за разработване и одобряване на тестове, за недопускане на изтичане на информация за тестовете и за другите писмени начини за провеждането на конкурсите и за недопускане на манипулации на попълнените тестове и другите писмени начини за провеждане на конкурсите? Кога и от кой орган е одобрена тя?
№ | Администрация | Отговор |
1 | Държавен фонд “Земеделие” | – Наредбата за провеждане на конкурсите за назначаване на държавни служители; – Вътрешни правила за провеждане на конкурсите за държавни служители в ДФЗ; – Комисията изготвя варианти на тест, подписва декларация за липса на личен интерес |
2 | Държавна агенция “Архиви” | Наредбата за провеждане на конкурсите за назначаване на държавни служители |
3 | Държавна агенция “Държавен резерв и военновременни запаси” | Наредбата за провеждане на конкурсите и подбора при мобилност на държавни служители Вътрешните правила за дейността и организацията на управлението на човешките ресурси в Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси” |
4 | Държавна агенция “Електронно управление” | Наредбата за провеждане на конкурсите за назначаване на държавни служители |
5 | Държавна агенция за бежанците | Наредбата за провеждане на конкурсите за назначаване на държавни служители; Комисията разработва 3 варианта на тест, които се запечатват в отделни пликове и се поставят подписите на членовете на комисията и печата. |
6 | Държавна агенция за българите в чужбина | Процедура за провеждането на консурс следва да бъде изготвена и предоставена заедно с обявлението на същия. |
7 | Изпълнителна агенция “Главна инспекция по труда” | Закона за държавния служител Наредбата за провеждане на конкурсите и подбора при мобилност на държавни служители утвърдената от ИА ГИТ „Процедура за провеждане на конкурси за назначаване на държавни служители“ |
8 | Комисия за енергийно и водно регулиране | – |
9 | Комисия за защита на конкуренцията | |
10 | Комисия за защита на личните данни | няма |
11 | Комисия за защита на потребителите | Вътрешни правила за провеждане на конкурсите и подбора при мобилност на държавни служители, актуализирани и одобрени през 2020 г. |
12 | Министерство на външните работи | Няма, освен Наредбата за провеждане на конкурсите за назначаване на държавни служители |
13 | Министерство на енергетиката | Наредбата за провеждане на конкурсите за назначаване на държавни служители; |
14 | Министерство на здравеопазването | няма |
15 | Министерство на земеделието, храните и горите | Няма, освен Наредбата |
16 | Министерство на културата | – Наредбата за провеждане на конкурсите за назначаване на държавни служители; – Комисията изготвя варианти на тест, подписва декларация за липса на личен интерес |
17 | Министерство на образованието и науката | Наредбата за провеждане на конкурсите за назначаване на държавни служители; Комисията преценява професионалните и делови качества, подписва декларации, определя система за определяне на резултатите и минималния резултат, при който кандидатът се счита за успешно издържал теста |
18 | Министерство на околната среда и водите | |
19 | Министерство на регионалното развитие и благоустройството | Няма |
20 | Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията | Спазва се Наредбата |
21 | Министерство на труда и социалната политика | Наредбата. 24 часа (не по-късно) преди конкурса обявяват системата. Отбелязват грешните отговори или грешките с червен химикал. Записват резултата с червен химикал под писмената работа. Писмените работи са анонимни по време на проверката и оценяването. Осигурява подпечатани листове за теста или разработката. В голям плик запечатва писмените работи, а в малък плик формуляр с името. Малкият плик се отваря в присъствието на всички членове, след като писмените работи са оценени. |
22 | Министерство на туризма | Наредбата |
23 | Министерство на финансите | Процедура за провеждане на конкурси за държавни служители в МФ, утвърдена със Заповед ЗМФ-383 от 27.04.2018 г. |
24 | Национален осигурителен институт | Наредбата за конкурсите. |
25 | Национален статистически институт | Няма отделна процедура |
26 | Национална агенция за професионално образование и обучение | Вътрешните правила за организация на дейността по управление на човешките ресурси в НАПОО (утвърдени със заповед № 600/24.07.2014 г., изм. и доп. със заповед № 680/12.10.2015 г. заповед № РД-08-50/25.08.2017 г. изм. със заповед РД-08-87/20.12.2019 г.) |
27 | Съвет за електронни медии | Наредбата |
28 | Национална агенция за оценяване и акредитация | Няма данни |
Be the first to comment