Такситата на ВВС станаха подозрително евтини

За периода от 1 юли 2009 г. до 31 декември 2012 г. с военни въздухо- плавателни средства са изпълнени 67 задачи. Посочената към момента сума за тези полети е 812 325 лв. Това съобщи днес министърът на отбраната Ангел Найденов в отговор на въпрос на депутата Венцислав Лаков от „Атака” за полетите на бившия премиер Бойко Борисов и негови приближени с военно-транспортни летателни апарати. „Публична тайна е, че вертолетите бяха използвани от бившия премиер Бойко Борисов и приближените му лица като аеро-таксита, включително и за предизборната кампания. Ясно е, че самолетите „Спартан” също бяха използвани за превозване на тялото на министър-председателя. Въпросът ми е колко пъти бившият министър-председател и членове на кабинета са ползвали военни самолети, по какви маршрути, колко са били летателните часове”, резюмира въпросът си Лаков, който е и председател на временната анкетна комисия за „частните полети” на ВВС и „Авиоотряд 28”. Самият Лаков уточни, че един летателен час струва около 2500 евро за хеликоптер от типа на „Кугър”.

Данните с днешна дата                

Военният министър Ангел Найденов предостави детайлна информация за полетите, но така и не стана ясно какво точно се включва н тези 812 325 лв. за три години, както и дали тази сума е възстановена на Министерството на отбраната.

Но пък се разбра, че всеки полет на премиер или министър с ВВС се води специална задача, като поръчител е дирекция „Правителствен протокол” – същата, която преди дни съобщи, че не слага изходящи номера, не архивира и няма какво да коментира за тези полети – независимо дали са летели „Бистришките тигри” или „Бистришките баби”.

И така – за протокола – през 2009 г. е изпълнена една „специална задача” със самолет „Спартан”; през 2010 г. са изпълнени 6 „специални задачи” с вертолети „Кугър” за Министерския съвет и 2 „специални задачи” на МВнР – една със самолет „Спартан” и една със самолет „Ан-30”. През 2011 г. са изпълнени 22 „специални задачи” от ВВС за Министерския съвет – 3 със „Спартан” и 19 с вертолети „Кугър”, както и 4 специални задачи със „Спартан” за МВнР, по 1 задача със „Спартан” за МВР и МЗХ, 2 задачи с вертолети „Кугър” за Министерството на финансите (това дали не са онези полети над вилните зони в търсене на дворци с неплатени данъци?).

Полетите с машини на ВВС явно не са толкова неприятни или пък апетитът идва с летенето, но през 2012 г. полетите вече са 25 само за специалните нужди на Министерски съвет: 24 с вертолети „Кугър” и една със самолет „Спартан”, както и още 4 поръчки на  МВР (което си има собствени хеликоптери).

Министърът на отбраната Ангел Найденов допълни, че 58 от полетите са изпълнени на територията на страната, а 9 от тях – в чужбина – основно за возене на правителствени делегации.

Колко струва хвъркането с ВВС в действителност?

Днес министърът на отбраната изброи поне 12 полета със военно-транспортните самолети „Спартан”. Себестойността на един техен летателен час е 155 000 лева, поне по думите на депутата от опозицията Ангел Найденов, отправил на 4 октомври 2012 година актуален въпрос към тогавашния министър на отбраната Аню Ангелов. Дори и да приемем, че всяка от специалните задачи, изпълнявана със „Спартан” е била с продължителност само 60 минути, то за 12-те полета са похарчени най-малко 1 860 000 лева.

Запомнете тази сума, защото тепърва ще я сборуваме с друга – за 54-те полета с хеликоптери „Кугър”. Ако приемем, че и те са продължили средно по час и умножим 54 по 4900-те лева разходи за час полет (тъй каза депутатът Лаков – 2500 евро на час), то ще получим 264 600 лева за хвъркане с вертолети. И като съберем 186 000 лева за летенето със „Спартан” с 264 600 лева за хвърченето с „Кугър” получаваме общо 2 124 000 лева.

Е, пита се в задачата, откъде тогава министър Ангел Найденов извади тези общи разходи в размер на 812 325 лева? Май са му ги дали едни чиновници с униформи и без ръкавели, служили предано на предишния военен министър и надяващи се да получат по 20 заплати накуп, като се пенсионират при наследника на Ангел Найденов?

За честта на министъра и политика Ангел Найденов

Както вече споменахме, на 4 октомври 2012 година депутатът от Коалиция за България Ангел Найденов отправя въпрос към военния министър Аню Ангелов за използването на хеликоптери на ВВС като таксита за премиера Борисов и министри от кабинета. Точно тогава Найденов каза нещо, което не повтори днес: че за един час полет на Борисов с ”Кугър” изгарят парите за 280 деца, тъй като „Кугър” харчели по 9810 лева на час (Кой ли е прав – Найденов или Лаков?).

"Детските добавки на 280 деца за един месец изгарят за 1 час полет на премиера с „Кугър”. А един час полет на транспортния самолет „Спартан” струва 155 000 лева – детските добавки на 440 деца за един месец”, заяви преди малко повече от 8 месеца червеният депутат, цитиран от "Дневник" и БТА. В рамките на същия актуален въпрос Ангел Найденов допълни, че при 500 летателни часа хеликоптерът трябва да премине на задължителен преглед, който струва 200 хиляди лева, а ако се наложи смяна на дребни детайли – 300 000 лева. По думите му отпреди 8 месеца, на площадката в "Терем" пет хеликоптера чакат средства, за да преминат на преглед.

През октомври 2012 година от левицата попитаха вътрешния министър Цветан Цветанов дали за превозване на правителствени делегации, освен военни не са използвани и хеликоптери на ГД "Гранична полиция".

„Стана ясно, че премиерът има втори авиоотряд 28, но питаме дали пък вертолети на МВР не са ползвани за превоз на властта като трети авиоотряд”, коментира тогава пред журналисти в парламента Ангел Найденов.

Той току що бе научил от военния министър Аню Ангелов, че за от началото на годината с хеликоптерите „Кугър”саизпълнени 47 „специални задачи” в изпълнение на нуждите на правителството.

Аритметика и политика

Повече от ясно е, че в цялата тази история за самолети, хеликоптери, премиер, воаяжи и летателни часове политиката е много повече от аритметиката. Поради което и простите аритметични сметки не излизат. Да не говорим за желязната логика, безпощадната самокритичност и чисто житейската скромност в думите на бившия премиер Бойко Борисов, изречени днес:

„Аз тогава строях магистрали, мостове, кръгови движения, естакади. Ние спасявахме държавата, и я градяхме. Ако съм знаел, че ще правят такива неща (да проверяват полетите на „Авиотряд 28” и ВВС), да съм го направил и аз. Считал съм, че това ми е под достойнството – как един президент, премиер или председател на събрание ще лети. Това са такива измишльотини”.

На фона на всичко казано до тук, констатацията на министър-председателя Пламен Орешарски – „Смущава ме, че не е добра системата за отчетност на полетите на Авиоотряд 28” – звучи съвсем искрено, но не и безобидно.

„На практика всички документи не се съхраняват, защото няма система, при която да се завеждат по надлежен ред изходящите. Администрацията твърди, че са разхвърляни насам-натам, което даже ми е неудобно да го коментирам”, каза още Пламен Орешарски.

Ето такива са актуалните новини за частните и държавно-политическите полети на ВВС и „Авиоотряд 28”. Което ги прави задължителни за коментиране, макар и неудобни…

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.