Задържането на либийския танкер бил частно-правен въпрос

Спорът за либийския кораб е частно-правен, но придоби дипломатически отенък, поради което и говоренето е дипломатическо, коментира пред БНТ транспортният министър казусът с либийския танкер в Черно море, на който се качи частен съдебен изпълнител и чийто либийски флаг бе сменен с панамски заради дълг на Либия към българско дружество. „Вземането е на българска компания – „Булгаргеомин“, от 1989 година. Вземанията са признати от либийските съдебни власти. През този некратък период компанията е претърпяла ред трансформации – през несъстоятелност, продажба на предприятия заедно с правата и задълженията. В крайна сметка се стига до това, че българската компания „Булгаргеомин“ е упражнила морската ипотека, за която документите сочат, че е учредена в Гърция с апостил на гръцкото външно министерство. В края на 2017 г. първоначално корабът е арестуван, а в последствие му се забранява отплаването, докато траят процедурите през частен съдебен изпълнител. Тези действия водят до възлагане на публична продан на кораба на „Булгаргеомин“. Компания сменя регистрацията му в Панама и корабът вече е под панамски флаг и на 27 декември 2018, след предоставяне на необходимите документи на „Морска администрация“, корабът получава разрешение да отплава“, подробно обясни министър Желязков. По думите му „няма съдебно решение, защото тук става въпрос за извънсъдебно изпълнително основание“. „Имаме частно съдебно изпълнение. Независимо от обекта на изпълнение, когато частен съдебен изпълнител възбрани, запорира и т.н. активи на длъжник, тогава всяка институция трябва да съдейства“, подчерта транспортният министър. целесъобразно, категоричен беше в студиото на Сутрешния блок на БНТ1 министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков.Той допълни, че настоящата локацията на кораба „е около 20 мили от Созопол в изключителната икономическа зона извън териториалните води на България““Корабът има разрешение за еднократно направление до Истанбул, Тузлата, за ремонт. Защо стои там все още не е изяснено като причина. Към настоящия момент, с оглед очакваното потвърждение от Панама за флага, допълнително ще бъдат анализирани последиците и действията, които могат да се предприемат“, каза още Желязков. Според него не съществува опасност български кораби да бъдат задържани в либийски води.Вчера се разбра, че либийската морска администрация е издала заповед за задържане на всеки кораб, плаващ под български флаг. Инструкциите, които бяха разпространени в арабски медии, са „разпратени до всички търговски, промишлени и нефтени пристанища на Либия“ и това са реципрочни мерки „в отговор на действията, предприети от българските власти.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.