След чудовищна и трагична верижна катастрофа като тази в тунела „Витиня” на АМ „Хемус” в нормалните държави щеше да последва оставката на строителния министър и на шефа на пътната агенция, отговорни за поддръжката на магистралите и всички съоръжения по тях. У нас министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и председателят на агенция „Пътна инфраструструра” Лазар Лазаров се възползваха от повода, за да застанат за пореден път под светлината на прожекторите – естествено целите в бяло – и да изчетат омръзналите на всички ни опорни точки за отлаганите с десетилетия ремонти (виновни са тези преди тях), както и за вечната липса на пари, като че ли не сме държава, в която се дават милиарди за инфраструктура, а водопад. И те, като директори на водопада, са подвластни единствено на миналото, чиито води отдавна са изтекли, както и на бъдещето, водата за което се чака от снега догодина. Не по-малко абсурдна бе и реакцията на „Пътна полиция”, която не закъсня да прати известия за глоби на пострадалите в тази безумна пътна катастрофа по универсалния параграф за несъобразена с пътните условия скорост.
Тунели като Авгиеви обори
В бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“ има осигурени средства за превантивен ремонт на тунелите, но те не са достатъчни за цялостен ремонт, в който да се включи подмяна на електроинсталацията и на изолацията. Такива инвестиции не са правени от 25 години, съобщи преди дни министър Лиляна Павлова във връзка с няколкото верижни катастрофи в тунели от началото на октомври. Според Павлова тези ремонти могат да бъдат направени при поетапно осигуряване на средства от бюджета, но само за петте тунела в значими пътни участъци са необходими 60 млн. лв..
Надяваме се, при добро изпълнение на бюджета, да бъдат осигурени средства за тунелите, така че и те да бъдат ремонтирани постепенно, така, както беше направено с магистралите, каза Лиляна Павлова. Като още веднъж изтъкна, че са нужни стотици милиони, за да се извършат онези ремонти по тунелите и виадуктите, които ще приведат съоръженията в минимално изискуемите норми за безопасност.
Павлова припомни, че в периода 2005-2006 г. е започнал ремонт на тунел „Ечемишка“. Средствата за този ремонт били платени авансово, но са откраднати от изпълнителя, като изолация така и не е направена, съобщи регионалният министър. Тя допълни, че разследването от страна на прокуратурата по случая продължава и до днес и специално за този тунел изпълнение на такъв тип дейности не може да се възложи докато не приключи разследването на вещите лица.
Министър Павлова определено не е господар на мълчанието, поради което става заложник на характерната за нея дилетанщина. Тази е причината още по време на първия й престой в МРРБ да получи прозвището Лили Талпата, защото обясни, че след един подранил мокър снеговалеж от крайпътните дървета падали цели талпи.
Все нещо се прави, но на парче
Без да обвиняваме Павлова в незнание или което е по-лошо – дезинформация и разминаване с истината, ще припомним, следното съобщение на агенция „Пътна инфраструктура” от средата на юни т. г.: „От понеделник, 22 юни започва ремонтът на двата виадукта между тунелите “Ечемишка” и “Топли дол” на автомагистрала “Хемус”. Ето още от същата информация: „Виадуктите не са ремонтирани от както са построени преди повече от 30 години. Ще им бъде направен цялостен ремонт, включително и подновяване на асфалтовата настилка и хидроизолацията”.
Значи някой – а по-конкретно – министърът, сочен за отличник във втори кабинет на Борисов, говори едно към гьотере, но иначе вече се ремонтира – поне два от виадуктите (а защо не и прилежащите тунели?). В същия стил сега дойде времето да научим, че подмяната на електроинсталацията на един тунел и направата на изолация е „цялостен ремонт”. Вероятно и периодичното измиване на асфалта от натрупващата се мърсотия, която от влагата става хлъзгава като лед, също е цялостен ремонт. Да не говорим, че е пълна лудост да се казва, че са нужни стотици милиони, „за да се извършат онези ремонти по тунелите и виадуктите, които ще приведат съоръженията в минимално изискуемите норми за безопасност”, а в същото време тези съоръжения да се експлоатират денонощно, вместо да бъдат веднага затворени, защото не отговарят на „минимално изискуемите норми за безопасност” (извинете за повторението!). И не беше ли по-логично да се ремонтират упоменатите пет тунела в плачевно състояние – дори и това да струва умопомрачителните 60 млн. лева, споменати от Лиляна Павлова – вместо да се наливат 65 млн. лева за строителството на пътен възел „Белокопитово”, който е поредният паметник на грандоманщината в пътното строителство у нас. Грубо казано, ако пътуващите към Варна по автомагистрала „Хемус” ще се пребиват още в някой от четирите тунела (петият е на АМ „Тракия”) и виадуктите между тях, то по-логично е да се инвестира в постигането на стандартите за безопасно движение – при това не минималните, а максималните.
Пари има, но ясни ли са приоритетите?
Изненадан съм от твърдението, че няма пари за тунелите, защото те са обекти от значение за националната сигурност, коментира преди дни народният представител и член на транспортната комисия Настимир Ананиев, опонирайки на оправданията на министър Лиляна Павлова. Според Ананиев належащите сериозни ремонти в тунелите могат да се се финансират от бюджетния излишък. Депутатът от РБ изтъкна, че докато Лиляна Павлова говори за липсата на средства за ремонти, свързани с безопасността на движението на десетки хиляди българи, премиерът Бойко Борисов се хвали, че от началото на годината са събрани 2,3 млрд. лв. приходи в повече, отколкото през миналата година. Явно проблемът е в дефинирането на приоритетите и в разпределението на средствата. При което стигаме и до стратегическия въпрос за отговорността на институциите към националната сигурност, безопасността на гражданите, осигуряването и поддържането на стандартите, произтичащи от съответните закони и подзаконови актове.
Изпълнителната власт е длъжна да гарантира на гражданите, това което Лиляна Павлова нарича „минимално изискуеми норми за безопасност”. Една магистрала, един виадукт, един тунел или отговаря на тези норми, или трябва да е затворен – така, както е с една железопътна линия или с атомна централа, или с фабрика за утилизация на боеприпаси. Когато това не се прави рано или късно се случва трагедия – каквато имаше във фабриката за боеприпаси край село Бели Лом или при верижната катастрофа в тунела „Витиня” и т.н. Освен това същата тази изпълнителна власт – независимо дали е червена, синя, пембяна или на ГЕРБ е длъжна през годините от експлоатацията на тези съоръжения да акумулира средства за поддръжката и ремонта им. А се оказва, че не го прави нито за магистралите, нито дори за магистрално важните за националната сигурност ВВС в частност и Въоръжени сили, като цяло.
Пътища като в Танзания
В резултат на това не-правене от практически всички правителства след 1989 година насам България е на 99-то място в света по качество на пътната инфраструктура (след Ботсвана и Танзания), както и на 86-то място по така нар. интегрална мощ, която се формира от 9-те основни икономически показателя. Вместо предишните 226 бойни самолета (и 165 „горещ резерв”) сега имаме 4 летящи изтребителя и вече нито една подводница.
Някои ще попитат заделят ли се пари за поддръжка на любимия на премиера Борисов столичен метрополитен или и с него след време ще стане като с магистралите, тунелите и виадуктите. Други ще кажат, че все пак има светлина в тунела – след дни ще бъде открита магистрала „Марица”, продължава строителството на АМ „Струма”… Трети ще вземат да прочетат аналитично-прогнозен доклад „Глобален рейтинг на интегралната мощ на 100 държави” на руските Международна академия за изследване на бъдещето и Институт за икономически стратегии, в който се анализират показателите на 100 държави от петте континента и освен моментния рейтинг се прави прогноза за 2030 година.
Както вече стана дума, в момента България е класирана на 86-то място. В прогнозата за 2030 година пак сме поставени на 86-то място. А движението ни в следващите 15 години е определено като „умерен регрес”.
Това е сигурно поне в демографско отношение. Прогнозата на българските специалисти е, че през 2030 година ще наброяваме 6,5 милиона…
Be the first to comment