Два от секторите, в които България изпитва трудности и се нуждае от бърз и сериозен напредък – ВиК секторът и пътищата – се нуждаят от инвестиции на обща стойност 24 млрд. до 2020 г., стана ясно по време на Петия дискусионен форум “Строителството през 2016 г.” Само във ВиК сектора нуждите на държавата възлизат на близо 12 млрд. лева, съобщи пред участниците във форума министърът на околната среда и водите Ивелина Василева. Допълни я колежката й от министерство на регионалното развитие Лиляна Павлова. “За да имаме пътища от всички класове до 2020 г., размерът на необходимите средства е 12 млрд. лева”, отчете Павлова. Тя подчерта, че за България е важно да завърши магистралния си пръстен, както и вертикалните връзки на страната. По думите й целта е с повече приходи да бъде реинвестиран по-голям ресурс в развитието на пътищата. За да бъдат реалистични поставените цели, Министерството на регионалното развитие е приоритизирано 5-6 важни проекта, един от които е ЛОТ 3 на магистрала “Струма”, добави Павлова. Евелина Василева изтъкна, че екологосъобразното управление на отпадъците, опазването на биоразнообразието и подобряването качеството на атмосферния въздух продължават да са приоритетни за МОСВ. Новите елементи, които влизат в програмата са инвестициите за превенции от риска за наводнения и свлачища. “Целта е инвестициите да се правят по най-ефективния начин и да се насочват към най-приоритетните проекти”, уточни Василева. Тя допълни, че това, което е постигнато в хода на преговорите с ЕК е била възможността да се реализират т.нар. “ранни проекти”, които ще могат да бъдат финансирани с общо 700 млн. лева още през следващата година до края на 2017 година. Министърът на околната среда и водите Ивелина Василева съобщи още, че 3,5 млрд. лева по новата оперативна програма “Околна среда” ще бъдат на разположение до края на 2022 година за реализиране на инвестиции в екологична инфраструктура. Ивелина Василева и Лиляна Павлова увериха, че всички средства по оперативните програми ще бъдат разплатени. “Смятам, че ще се справим с плащанията. Никой няма интерес да бави, включително и Министерство на финансите”, каза още Лиляна Павлова. В работата на форума участваха също вицепремиерът Томислав Дончев и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски. Той информира, че за железопътна инфраструктура има предвидени близо 680 млн. евро по новата ОП “Транспорт”. “Изминалият програмен период вдигна високо летвата за изпълнение на проектите”, обясни Московски. По думите му, все още
не е допусната загуба на средства – разплатени са над 1,6 млрд. евро, но е доста скептично настроен за бюджета за жп проектите. “Към 2015 година трябва да завършат 3 основни големи жп проекта. Има голяма динамика и в строителството, и в разплащанията, и в сертифицирането, но има риск проектите да останат за другата година. Това са неща, които се считат, че няма да нанесат огромна финансова щета, а проектите ще бъдат завършени още през първата половина на 2016 година”, каза министър Московски. В приветствието си към участниците във форума “Строителството през 2016 г.” вицепремиерът Томислав Дончев изтъкна, че сътрудничеството на правителството с Камарата на строителите е еталон и му се иска и с другите браншови организации да има такова сътрудничество. “Стартирахме работата със Закона за еврофондовете, коментиран беше и новият Закон за обществените поръчки”, подчерта Дончев. Той добави, че най-важните теми са какво е нивото на внедряване и на ползване на иновации от българските строители. “Другата голяма тема е работната ръка и качеството на човешкия ресурс и неговата квалификация. Всички разговори с бизнеса започват и свързват с тази тема”, каза още Дончев, цитиран от “Фокус”.
Be the first to comment