В полунощ пускат движението по Дунав мост 2

Точно в полунощ ще бъде пуснато движението по открития по-рано тази вечер Дунав мост 2. Преминаването по дългоочакваната връзка между Видин и Калафат ще бъде безплатно за всички превозни средства до 00.00 ч. на 1 юли 2013 г. За това са се договорили днес премиерите на България Пламен Орешарски и на Румъния Виктор Понта при откриване на съоръжението, съобщиха от пресцентъра на транспортното министерство. Според прогнозите се очаква общо 415 000 превозни средства да преминат през моста през първата година след отварянето му, от които 186 000 коли, 20 000 автобуса и 209 000 камиона, както и 4745 влака в двете посоки, от които 730 пътнически влака и 4015 товарни влака.

Общата стойност на разходите за изпълнението на проектните и строителните работи на Дунав мост 2 и прилежащата инфраструктура, за независимия надзор и техническата помощ за подготовка и управление на проекта, както и за придобиването на терени за строителство възлиза общо на 255 660 901 евро.

Проектът се финансира със средства от няколко източника. Безвъзмездната помощ по програма ИСПА на Европейския съюз е общо 74.998 млн. евро, както и безвъзмездна помощ от 5 млн. евро от Френската агенция за развитие. Други източници са заеми от Европейската инвестиционна банка на обща стойност 70 млн. евро и заем и безвъзмездна помощ от германската Кредитна институция за възстановяване на обща стойност 20 045 168 евро. Националното съфинансиране е общо 85 617 733 евро. Свързващата инфраструктура на румънския бряг е финансирана по отделен меморандум и национално съфинансиране на румънската страна с 35 962 500 евро.

Тържественото откриване на моста започна с почти час закъснение, заради ангажименти на премиера на Румъния и в отсъствието на президентите на двете съседни страни. Българският държавен глава отказа да присъства в знак на протест срещу избора на депутата от ДПС Делян Пеевски за шеф на ДАНС. Церемонията започна с водосвет, отслужен от българския патриарх Неофит и в присъствието на сериозна част от политическите елити на България и на Румъния. В подножието на моста се бяха събрали председателят на българския парламент Михаил Миков, председателят на Камарата на депутатите на румънския парламент Bалериу Згоня, премиерите на двете страни Пламен Орешарски и Виктор Понта, европейският комисар за регионална политика Йоханес Хан, членове на правителствата на двете страни, както и бивши български и румънски премиери и министри на транспорта от 2000 г. досега.

Обичайното протоколно прерязване на лентата бе направено не от премиерите на България и Румъния, а от двама строители на моста – българин и румънец – участвали в градежа от началото му до ден днешен.  

Преди това граждани на Видин протестираха срещу това, че въпреки дълго продължилото строителство на моста съпътстващата и подвеждаща инфраструктура не е направена. Все още няма и жп-връзка между Видин и Калафат, въпреки наличието на жп-линия на второто ниво на моста. Пътят от София до Видин през прохода Петрохан е в ужасяващо състояние, поради което напоследък периодично е блокиран от протестиращи водачи.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.