Г-жо Чепишева, може ли да има нов доклад за България? И многото почивни дни ли са причина за листата на продължение на предупреждението, което беше отправено от ЕК във връзка с избора на конституционни съдии?
Многото почивни дни са една от причините от Брюксел да нямаше продължение на това, което толкова ясно и категорично се каза в сряда,31 октомври от говорителя на ЕК.
Друг е въпросът дали има нужда от такова продължение, защото позицията, изразена от комисията, беше напълно ясна, силна и категорична. Добре е България да има ясен отговор, а не хаотични послания.
Защо ЕК има право да направи нов доклад за България? И как да коментираме казаното от министър Николай Младенов, че това са „некоректни неща” и „се разпространяват слухове”?
Аз съм склонна да приема, че това е бил първоначален емоционален коментар, защото българският външен министър достатъчно добре познава процедурите, достатъчно добре познава и основанията за този мониторингов механизъм, от който не можем да се отървем вече почти шест години. Ще ви припомня, той беше учреден през декември 2006 г. И в него много ясно е разписано, че комисията има право да изисква информация, да изпраща експертни мисии, да проследява и проверява всеки един факт в областите правосъдие и вътрешни работи. Разписано е много ясно още, че комисията трябва да изготвя редовно доклади до съвета, поне два пъти в годината.
Казано с други думи, когато през юли ЕК ни раздели от Румъния, като обяви че за нас няма да има следващ доклад преди края на 2013г, тя по-скоро направи известно изключение за България, за да даде глътка въздух на българските власти, за да могат да проведат изборите в съдебната система, да проведат реформите, които се налага.
Има и една кулоарна теория и тя е, че солидарността в рамките на ЕНП, към която принадлежи и ГЕРБ е донякъде и причината България да получи този бонус, на фона на това което правят социалистите в Румъния. Важно е обаче друго. Три месеца по-късно имаме знак, че комисията има желание да преосмисли това решение. А комисията е една консервативна институция. Тя не обича да прави стъпка напред, две назад.
В момента има очевидно разколебаване дали доверието, което е било гласувано на България е било заслужено.
Комисията не се слави с особено бързи реакции, особено по отношение на написани и съгласувани текстове. Не дойде ли изненадващо бързо, почти в реално време заявлението, че ще има нов доклад за България?
Определено е така. Комисията съобразява страшно много фактори – политически, икономически, външно политически Това е една официална, съгласувана позиция, изложена от говорителя на ЕК, два дни по-късно след въпрос от залата . Много рядко се стига до такива подробности, каквито са назначаването на конституционни съдии в някоя европейска страна. Фактът, че това стана повод за позиция на ЕК може да бъде коментиран, като поредното доказателство, че в България и Румъния има сериозни проблеми.
Казаното не е импровизация на някой от говорителите на ЕК, става дума за официална и съгласувана позиция.
Да чакаме ли още реакции?
Европа в момента има много сериозни проблеми за решаване. Ще ви припомня, че неотдавна беше принуден на напусне един от еврокомисарите, Джон Дали, който отговаряше за здравеопазването и защитата на потребителите. Той си тръгна заради индиректи основания за търговия с влияние, конфликт на интереси. Това е скандал от една страна, но скандален беше и начинът, по който то е бил принуден от Барозу да напусне. Този скандал не е стихнал нито за миг. Продължават както коментарите, така и последващите действия, в ОЛАФ вече имаше оставки.
Не е и без значение фактът, че тук в заключителен етап влизат преговорите по дългосрочния бюджет на ЕС за периода 2014 – 2020 година, преговори които се очертават като изключително тежки и които могат да доведат дори до излизане на страни от ЕС. Великобритания вече съвсем директно споменава, че може да се стигне до такъв сценарий. На този фон едва ли някой особено се трогва, че в България е бил назначен някой за конституционен съдия, но това е може би първият случай в последните години, в който се говори за едно конкретно назначение в държава-членка. Защото това е детайл, частен случай, а ЕК е една изпълнителна политическа институция, която прави политиката на ЕС. България и Румъния са някакъв своеобразен феномен в това отношение, остава обаче впечатлението, че нещо дълбоко не е наред в двете най-нови страни -членки.
Be the first to comment