Санкции за нелоялна конкуренция в бизнеса с тестове за храни

Спряха обществената поръчка за винетките

Комисията за защита на конкуренцията установи, че е извършено нарушение по чл. 29 от ЗЗК от страна на „Хримаком“ ООД и наложи имуществена санкция в размер на 995 лв., съставляващи 1% от нетните приходи от продажби на дружеството за финансовата 2013 година. Комисията постанови незабавно прекратяване на нарушението.

КЗК установи, че е извършено нарушение по чл. 30 от ЗЗК от страна на „Биоком Трендафилов“ ЕООД и наложи имуществена санкция в размер на 54 550 лв., съставляващи 1% от нетните приходи от продажби на дружеството за финансовата 2013 година.

Производството е образувано по искане на „Мултизим“ – ексклузивен дистрибутор на „Kwinbon – ELISA“ комплекти за бърз тест на храни (тест-ленти за определяне наличието на антибиотици в млякото и безопасност на храни) за териториите на България, Сърбия и Македония. „Хримаком“ ООД, подобно на молителя, разпространява Kwinbon-ELISA комплекти и бързи тест-ленти за определяне наличието на антибиотици в млякото и безопасност на храни. Също така търгува на едро и дребно с ензимни препарати. „Хримаком“ ООД закупува от „Биоком Трендафилов“ ЕООД съставните части на тестовете за антибиотици.

Проучването показа, че при предлагане на продуктите си „Хримаком“ ООД, както подателят на искането, предоставя сертификат за качество. Видно от съдържанието му обаче, за разлика от този на „Мултизим“ ЕООД, сертификатът не е автентичен – не произлиза от производителя. Предвид това Комисията приема, че ответното предприятие при разпространение и предлагане на своите продукти съставя документ с информация, която не произхожда от производителя. Такова действие не би било укоримо от гледна точка на добросъвестната практика при положение че производителят изрично е предоставил такава възможност на дистрибутора. Видно е, че такова разрешение в случая не е на лице, както няма доказателства производителят да е информиран за този сертификат, изхождащ от ответното предприятие. Напротив, сертификат за качество производителят лично издава и предоставя такъв на своя дистрибутор в лицето на „Мултизим“ ЕООД.

На следващо място проучването установи, че „Биоком Трендафилов“ ЕООД е изпращало писма и разпространявало информация до млекопреработвателни предприятия, като е рекламирало предлаганите продукти от „Хримаком“ ООД с твърденията, че предлаганите от „Мултизим” ЕООД продукти са със съмнителен произход и качество, въпреки че продуктите са едни и същи, но в различни опаковки. „Биоком Трендафилов“ ЕООД агресивно е представяло конкурентните продукти като такива с лоши нива на чувствителност и непостоянна работа.

КЗК приема, че изложените от ответника необосновани твърдения за некачественост на конкурентните продукти и изопачаването на факти са от естество да увредят доброто име и доверие в “Мултизим” и предлаганите от него продукти. Възможността от увреждане интересите на молителя е напълно реална, тъй като никой от потребителите на предлаганите от дружествата продукти (млекопреработватели) не би останал безучастен към изявления, касаещи дори индиректно живота и здравето на неговите собствени потребители.

Свързани публикации

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.