Продават ни най-скъпия дизел в ЕС, а никой не протестира

Дизеловото гориво в България е най-скъпо в целия Европейски съюз преди облагането му с акциз и ДДС. Това съобщава „Труд“, като цитира данни на сайта energy.eu, който обобщава информация за горивата от всички страни членки. Към 12 август стойността на дизела, включваща цената на производител или вносител, плюс търговската надценка по бензиностанциите е била 0,658 евро. Това е с 23,92% над средната цена в общността от 0,531 евро. Заради по-високи данъци и такси обаче в 11 държави от ЕС дизеловото гориво по бензиностанциите е по-скъпо, отколкото в България.

При масовия бензин А95 положението е подобно – стойността без данъци и такси в България е петата най-висока в целия ЕС.

В последните месеци, когато се срина цената на петрола, у нас цените не се промениха, защото доларът поскъпвал. Но на 1 май и вчера цената на долара е една и съща. Една и съща е и цената на бензина 2,29 лв. Но тук стигаме до суровината за производство на бензин – цената на барел суров петрол на 1 май е 65 долара, вчера е 42 долара. Защо тогава бензинът е на една и съща цена? Трябва бензинът да слезе поне минимум с 10%.

Цената на петрола е 40%, която плащаме. Най-висока цена са акцизите. Освен че имаме най-скъпото производство на бензин, имаме и най-ниския акциз в ЕС. България получава от търговците най-малко пари от акциз в ЕС. У нас акцизът на бензина е 36 цента на литър, в Австрия е 48 цента, в Румъния 46 цента, Унгария е 39 цента.

От Българската петролна и газова асоциация казали на журналистите от „Труд“, че не могат да дадат никаква информация, тъй като в момента Комисията за защита на конкуренцията прави секторен анализ.

Още през март вицепремиерът Томислав Дончев поиска спешна проверка от КЗК дали няма картел между търговците на горива у нас и защо нафтата в България е толкова скъпа. От КЗК съобщили пред „Труд“, че са предали резултатите от проверката на 31 март на вицепремиера и само той може да ги огласи. Което засега не се случва.

Друг парадокс е, че според официалните отчети през последните години „Лукойл-Нефтохим“ работи на загуба, въпреки че ниският акциз и високите цени на дребно дават на практика възможност за много висока печалба.

Банкерът и финансов експерт Емил Хърсев смята, че държавата може да се намеси в пазара на горива така, че цените да намалеят.

„За всяка стока производителят продава на цената, на която може. Два са начините на противодействие – свиване на пазара и производителят намалява цените, или пък пък се внася гориво от друг производител. Това е пазарът. Според мен държавата може с буферен фонд от резервите да организира по-ниска цена. Всичко е въпрос на търговска логика и политика. За съжаление в годините на рецесия у нас си отидоха от пазара търговци, които внасяха и даже изнасяха горива”, коментира Емил Хърсев пред bTv.

В понеделник цената на американския лек суров петрол падна до най-ниското си равнище от март 2009 година. Доставката за септември слезе под 42 долара за барел. „Брент“ се търгува около 48,50 долара.

Свързани публикации

един коментар

  1. Няма кой да защити бедния, онеправдан и измъчен народ. Държавата работи против него, няма институции. За какво ни е министерство на енергетиката, за какво ни е КЕВР? Закрийте ги щом не могат да решат проблемите на потребителите. Или да си подадат оставките и да дойдат други.

Остави отговор

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван.