Пътища се разпадат, а шефът на АПИ – невинен като мантинела

У нас пътищата сякаш са абонирани за челно място в новините. Днес се “записа” вече прословутият път Смолян-Асеновград с познатия участък край Бачково. Дори и да ви звучи познато, новината е оттам: поради възникнало свлачище, временно се спира движението при км 30. Шофьорите да използват обходен маршрут през Девин – Кричим, съобщи пресцентърът на Агенция Пътна инфраструктура.

От утре пък ще трябва да шофирате с 90, вместо със 140 км по магистрала Тракия край Пазарджик и преди Пловдив, както и по АМ Хемус край Шумен, защото там състоянието на асфалта е като по третокласната пътна мрежа. Не питайте “До кога така?”, защото отговорът видимо не знае и новият стар шеф на Агенция “Пътна инфраструктура” Лазар Лазаров.

Неговото обяснение звучи доста цинично, чуйте сами.

“Поддържането на пътищата не е дофинансирано от десетилетия. Докато обясняваме, че асфалтът не се яде и защо трябва да се правят пътища, ситуацията ще бъде такава”, заяви Лазаров при гостуването си в студиото на Нова ТВ.

Каква ли щеше да е разликата, ако обяснявахме, че асфалтът се яде? Може би щеше да е възможно оправданието, че някои гладни и недобросъвестни граждани са изяли част от покритието на магистралите?

А ето и отговорът на въпроса: “Защо не стигат парите за поддръжка на пътищата?”.

По думите на шефа на АПИ 100 милиона лева са необходими, за да се поправят дупките по магистралите. Тези пари хем ги има, хем ги няма – ето защо.

В закона ясно е разписано – приходите от винетни такси трябва да отиват за ремонт на пътищата, а те отиват в централния бюджет, “вдигна ръце” Лазаров. И призна, че приходите от винетки на година са около 220-230 милиона, а необходимите средства за поддържане са 105 милиона.

Излиза, че правителството нарушава закона, като преразпределя парите от винетки, което води до трайно недофинансиране на АПИ и пътища-убийци.

Целият бюджетът на Пътната агенция е 240 милиона, но в тях влиза и новото пътно строителство, каза още шефът на АПИ в ефира на Нова ТВ. След което се прояви – съвършено неуспешно – и като управленец с будно социално чувство. При все, че в неговото обяснение, защо се намалява скоростта по магистрали, които са опасни за шофиране, надделява алабализмът.

“Мерките целят да разбудим социалното чувство за отговорност и да ограничим скоростта на хората, които не се съобразяват с тези пътни условия”, обясни посочи инж. Лазаров. Явно, според шефа на АПИ да плащаш винетна такса и да караш пределно бавно, за да не си разбиеш колата или да се претрепеш, е средство за повишаване на социалното чувство за отговорност…

Само дето не се разбира у кого е заспало това толкова важно социално чувство…

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.