Нов закон вкарва гласност в договорите на големите търговски вериги

Общите условия и договори на всички търговски вериги с всички производители са търговска тайна, но промени в закона предвиждат те да станат прозрачни и достъпни за всички. Това обяви пред bTV депутатът от Коалиция за България Корнелия Нинова. Според нея веригите само твърдят, че искат свободна конкуренция, но не работят като равнопоставени с производителите.

Корнелия Нинова изтъкна, че има около 22 вида такси, които веригите налагат на призводителите.

„Продаваш олио на търговска верига за 3 лв., тя не ти плаща 3 лв., а ти начислява такси за 2 лв. и ти плаща 1 лв., което е под себестойността на продукта”, обясни Нинова. По думите й, ако една фирма си смени търговската регистрация, плаща на търговската верига по 250 лв. за всяка смяна. Нинова изтъкна, че първо се плаща такса за встъпване в даден магазин и за всеки нов артикул е дължима нова такса.

Депутатката изтъкна, че споразуменията между веригите и производителите са на базата „ако не ви хресва, идете другаде”. Според сегашните договорки един български производител е длъжен да предлага на веригата всичко, което произвежда. Длъжен е също да продава продукцията си на цена, не по-ниска от тази, договорена с веригата.

При неспазване на клаузите или закъснение на дадена доставка се плащат неустойки от порядъка на няколко хиляди лева, каза още Нинова. „Каква свобода на пазара е това”, попита тя.

Според готвения от левицата закон КЗК ще определя кои фирми имат значително присъствие на пазара и ще ги следи по определен ред.

„Няма да гоним инвеститори, но ще работят по правила. Българският производител е не по-малко важен от европейския”, заяви Нинова.

Свързани публикации

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.