Нона Караджова предпочита Пи Ар в електронните медии

Милиони левове е изразходвала за различни кампании в електронните медии министърът на околната среда и водите Нона Караджова. За периода от встъпването си длъжност през август 2009 г. до септември 2012 г. за информационна кампании и пиар са раздадени 4 982 014 лв., установи проверка на „Преса дейли“.
През 2009 г. само две медии са получили пари от Министерство на околната среда и водите. За публикуване на статии във вестник „Дневник“ са отпуснати 60 000 лева на „Икономедия“ АД, а други 18 000 лв. са дадени на агенция „Фокус“ за електронен клипинг.
През следващата 2010 г. сумата за медиите минава половин милион лева, като рязко се сменят предпочитанията на министерството към използваните за информационни услуги медии – най-вече към радиостанциите и тв канали: 156 000 лв. са отпуснати на „Дарик радио“ за 20-минутна рубрика в рамките на 7 месеца. За излъчването на рекламни клипове на BTV Media Group са дадени 120 640 лв., а на Нова тв – 80 029 лв. За пиар услуги Нона Караджова плаща 52 520 лв. на собственичката на „Великан 3" ЕООД Веселина Паскова – Мънъри. За създаване на специализирани рубрики програма „Хоризонт“ на националното радио получава 155 326 лв. „Фокус нунти“ на Красимир Узунов и адвокат Трифон Балевски сключва договор за 16 546 лв. за изготвяне на медиен клипинг от агенция „Фокус“. В същото време за печатни медии отиват само скромни суми: за отпечатване на материали по Оперативна програма „Околна среда“ (ОПОС) са дадени 15 372 лв. на „Ембиънт Медиа Пул“ ООД. Едва 2 160 лв. получава държавната БТА за създаване на електронен архив със статии по екологична тематика. Общо за 2010 г., според официалните документи с които „Преса дейли“ разполага, Нона Караджова харчи за медийни изяви 518 932 лв.
одини.
През следващата година парите за обслужване и реклама на Министерство на околната среда и водите и лично на министърката нарастват до 1 660 744 лв. Собственикът на фирма „Българският Топ“ ЕООД Константин Марков е ангажиран с 34 400 лв., от които 14 400 са за озвучаване на 3 клипа, а останалите 18 000 лв. за „публикуването“ им на интернет страницата на оперативна програма „Околна среда“ и за радио и видеоклип. Поредните 185 000 лв. взема BTV Media Group за излъчване на клипове. „Радиокомпания Си джей“ ООД, притежаваща радиата „Джаз ФМ“, „Енджой“, „Класик“, „Зи рок“ взема 21 543 лв. за „програмно време“. Не е прескочена и издържаната от данъкоплатците държавна БНТ, която получава 229 752 лв. отново за „програмно време“. За излъчването на 3 радиоклипа на „Метрорадио“ ЕООД за платени 15 348 лв., на „Дарик“- 59 239 лв., на БНР – 51 710 лв., а на „Плевен плюс“ АД и радио „FM плюс“ – по 24 000 лв.
През юни месец министерството сключва пореден договор с BTV, този път за 260 750 лв.Парите са за излъчване на клипове. БТА получава редовните си 2 160 лв. за еко архива, а  „Радиокомпания Си Джей“ ООД – 53 177 лв. за нови клипове по ОПОС. Освен за клипове, екоминистерството плаща и за излъчването на новини в тв блоковете и финансира „дискусии“ по теми с еко тематика. За 3 специализирани предавания, 28 рубрики и 164 излъчвания на клип Нова тв взема 352 474 лв., а на 10 октомври 2011 г. BTV получава поредните 256 299 лв. Комуникационната агенция „Аргента“ ООД калкулира 52 200 лв. за планиране и осъществяване на рекламна кампания за етап 3 на „Зелена България“, а „Фокус нунти“ – редовните годишни пари за медиен клипинг, които за 2011 г. ведомството на Нона Караджова решава, че трябва да са 17 952 лв.
В справката за отпуснатите пари от МОСВ за тригодишното управление на Нона Караджова се появяват и имената на политолози, артисти и тв водещи, които също са получавали пари. Така например за участие в „комисия“ политологът Евгений Дайнов получава еднократен хонорар от 2000 лв. Същата сума вземат и Иван Голев и Нино Петров. За „Старс рекърд“ на Атанас Янкулов са отпуснати 2 880 лв. за „осигуряването на личното участие“ на Хилда Казасян в екипа по оценяването на участниците в консурса „Зелена България“. За същата работа тв водещият Андрей Захариев взема хонорар от 1000 лв., а шефката на фондация „Димитър Бербатов“ Димитринка Ходжева – 1660 лв.
През 2011 г. екоминистърката решава да откупи авторските права върху разкази. Еднократни хонорари от 500 лв. получават Александър Попов за разказа си „Вятърът на старостта“, Захари Карабашлиев за „ТОМАТО“, Ваня Щерева за „Открадната филия“, Васил Христов за „Момчето от август“, Радослав Парушев за „Климатични промени“, Любомир Николов за „Ина“, Момчил Николов за „Натюр“, Деян Попов за „Игуана“, Дамян Дамянов за „Денят на Земята“, Калин Терзийски за „Дявол“, Цанка Цанкова за „Делфинът на Жан“, Михаил Мишев – Вешим за „Пленер“, Елена Алексиева за „Ловът“, Иван Голев за „Гълъбът“, Любен Дилов – син за „Девиците раждат камъни“. За използването на минимална част (30 секунди) от песента „Вода“ в клипове по Оперативна програма „Околна среда“ екоминистерството плаща 4 200 лв. на „Дръмбой“ ЕООД, собственост на Стоян Велев Янкулов.
За първите 9 месеца на 2012 г. министерството на Нона Караджова е успяла да отдели за електронни медии и пиар сумата от 2 778 338 лв. Това е заключението на справката за сключените договори, направени от  МОСВ. Списъкът започва отново с „Дарик радио“, което взема 312 000 лв. за организиране на информационна кампания. Държавната БНТ пък е ангажирана да изработи клип за намаляване емисиите на парникови газове в България срещу 15 000 лв. Пиарката Веселина Паскова – Мънъри получава поредните 57 600 лв., а Асоциацията на независимите аниматори е спонсорирана с 26 000 лв. за фестивала „Златен кукер“, показа проверка на „Преса дейли“.
Солидна сума за информационна кампания отива по сметките на БНР – 314 240 лв.  На Тв Европа са отпуснати 110 052 лв. за 20 репортажа, 6 дискусии, 80 материала и 50 текстови съобщения. Държавната БНТ инкасира 112 590 лв. за излъчване на 30 репортажа и 3 дискусии по еко теми в новинарските блокове. Тази година най-ощетена от телевизиите е Нова, която получава едва 66 840 лв. за излъчване на 15 репортажа и 4 дискусии. Най-сериозното финансово перо е насочено към BTV, на която са отпуснати 955 911 лв. за излъчване на 9 дискусии, 2 репортажа и за изработка на промо анонс. От печатните медии единствено „Вестникарска група „България холдинг“ не е забравена – отпуснати са й 17 565 лв. за платени публикации във връзка с Международния ден на земята.
Диверсифицирането на информационните кампании обхваща и дузина радиостанции с доста разнообразна и нееднородна аудитория: на „Инфопрес и Ко“ ЕООД са отпуснати 32 097 лв., на „Плевен плюс“ АД с 50 251 лв., Радио FM плюс – 50 251, на Дарик радио – 21 168 лв., на „Сигнал плюс“ – 1 688 лв., „Радио компания Си Джей“ ООД – 178 329 лв., "Метрорадио" ЕООД – 6 069 лв., Радио 1“ – 13 222 лв. и Българска радиокомпания – 6 922 лв. Докато на държавната БНР са предевени цели 265 881 лв.  На БТА са изплатени традиционните 2 160 лв.за еко рубрика. На 27 юни 2012 г.  министерството сключва нов договор с „ Радиокомпания СИ Джей“ ООД – този път за 152 789 лв. За дублиране на данните на сайта на МОСВ „Айсиджен корпорейшън“ ООД получава 18 000 лв. БНР взема 1 564 лв., а фоторепортерката Десислава Кулелиева е ощастливена с 2000 лв. за авторските права върху 20 снимки. И тази година продължава конкурсът „Зелена България“. На членовете на журито Веселин Брезин, актрисата Стефания Колева, певицата Белослава, Калин Терзийски, Любомир Попйорданов са отпуснати по 600 лв.

Екология и социология
Близката до правителството социоложка Мира Радева и нейният Институт за социални изследвания и маркетинг – МБМД калкулира 17 400 лв. за изследване на тема „Екологичната култура на българина“. Договорът е сключен на 18 май 2012 г. За кратко време тя успява да направи социологическо проучване и на 5 юни Радева и министърът на екологията Нона Караджова дават съвместна пресконференция в БТА, на която съобщават, че 84% процента от българите се интересуват от екология.
На 4 май 2012 г. 20 120 лв. получава и Моника Йосифова – половинката на лидера на БСП Сергей Станишев. Парите са за информационни и публични събития по Оперативна програма „Околна среда". Поръчката е за срок от 5 месеца.

http://www.pressadaily.bg/
 

Коментирай първи

Остави отговор

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван.