Нискоквалифицирани младежи емигрират в търсене на по-добър живот

Освен „мозъци“, от България вече изтичат и „ръце“. Това отчита изследване на младежта, проведено от „Галъп Интернешънъл“.

Емигрират все повече нискоквалифицирани младежи, които не намират перспектива в страната. Младото поколение у нас се откроява като консуматорско. Младежите не четат, не спортуват, но пазаруват често, дори и най-бедните от тях. Изследването отчита и проблем с пропастта между ромите и останалата част на обществото. 

Материалната мотивация е доминираща при емигрирането на българите, отчита изследването.

„Ако през 90-те години САЩ и Канада са били най-предпочитани страни, сега сънародниците ни избират европейските държави, като първенството държат Германия и Великобритания. Мащабът на българската диаспора в чужбина я превръща във фактор за процесите в самата България, затова тя трябва се изследва и да бъде в центъра на дневния ред на политиците“, обясни социологът доц. Борис Попиванов от Институт „Иван Хаджийски“.

Изследването очертава младежите в България като консуматори, които предпочитат да не правят нищо.

Всеки пети младеж не чете изобщо в свободното си време. Редовно спортуват само 10% от младежите, а изобщо не спортуват една четвърт. Нашите младежи са значими консуматори на търговски продукти. Близо една четвърт от младежите пазаруват всеки ден. Честотата на пазаруване не зависи от финансовите възможности и най-бедните пазаруват толкова често, колкото и богатите“, каза доц. Сийка Ковачева от Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“.

Пропастта между ромите и останалата част на обществото расте.

Това се наблюдава и при младежите. Според Първан Симеонов от „Галъп Интернешънъл“ проблемът не трябва да се подценява:

„Като че ли няма една младеж, има цигани, роми, или както искате ги наречете и всички останали. Пропастта е много сериозна и това е един от най-тъжните изводи, който аз правя от това поредно мащабно изследване. Отчуждението е факт и житейските траектории на тези хора са различни. Без постоянно напомняне за това, ние не просто няма да адресираме проблема, а след време, когато си мислим за възпроизводството на политическия елит, както и въобще за възпроизводството, ще имаме две паралелни реалности“.

Като тенденция, Симеонов открои, че у нас продължава да се отлага напускането на семейството. По думите му бракът и плановете за две деца остават на думи, действията наяве се отлагат. 

Проф. Емил Митев от Института „Иван Хаджийски“ обобщи, че за съвременните младежи сега на първо място е свободата, а на второ място е печалбата. „Това са отговори, които говорят според мен за едно – преходът е завършен и е осмислен от новите млади, защото свободата е съдържание на демокрацията, а печалбата, е моторът на пазарната икономика“, посочи той. По думите му, ако през 60-те, 80-те години са наблюдавали как се развива младежта като относително самостоятелна социобиологична група, то сега се установява много важни факти за нейната хомогенизация. „Преди всичко различията между младите мъже и жени са престанали да играят съществена роля“, обясни проф.Митев. „Последното изследване свидетелства, че женската еманципация е в заключителна фаза“, каза още той и изтъкна, че сега самочувствието на младите жени се е изравнило с това на мъжете. По думите му сега жените два пъти повече четат книги от мъжете, повече учат, имат повече стремежи към висше образование. 

Изследването за младежта в Югоизточна Европа 2018/2019 е проведено сред млади хора на възраст между 15-29 години едновременно в 10 страни през 2018 г. Теренното проучване в България е извършено от „Галъп Интернешънъл“.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.