Неработеща сигнализация на път да повтори катастрофата на Калояновец

Машинист снима неработеща система за сигурност на гара Калояновец, където на 12 юли влакова катастрофа взе жертва и рани 15 пътника. Тодор Чолаков публикува снимка във Фейсбук, на която се вижда как системата АЛС, която трябва да контролира движението на локомотива показва разрешена скорост 130 км/ч при положение „Пълен контрол“. Това става независимо, че влизането в злополучната гара продължава да се извършва през отклонение, което според правилниците може да се извършва с максимум 40 км/ч.
„Опасявам се, че не всеки би разтълкувал снимката правилно, защото на нея се вижда, че влакът е вече на коловоза след стрелките. Който е запознат достатъчно с АЛС и ситуацията в Калояновец обаче ще знае, че скоростта се сменя чак на изходния светофор, а на коловоза, където е влака може да се влезе само през отклонение. Нямаше как да реагирам по-бързо и да снимам преди или на стрелките.
Това 100 отляво е целевата скорост, която не може да е по-висока от максималната. Отдясно пише 130, но е бледо и трябва вглеждане.“, пише Чолаков във Фейсбук.
Снимката повтаря едно към едно обстоятелствата, при които най-вероятно се е случила трагедията през юли. По официална информация влакът е влязъл в отклонение със скорост около 100 км/ч. Според оцелелия помощник-машинист сигнализацията е давала неправилни показания, които са довели до дерайлирането на влака. След инцидента медиите разкриха, че в новоремонтирания участък, където попада гара Калояновец системата АЛС не е работела.
В случая, заснет от Чолаков АЛС е подала грешни данни, а светлинната сигнализация е показала правилно влизането в отклонение.

1 Comment

  1. Съгласен съм с професионалното и същевременно популярно представяне.
    Тук трябва да се има предвид, че данните в АЛС за скоростта при сигнал за предстоящо влизане в отклонение се генерират в устройство, което е обвързано с проводниците на светофорните крушки на предупредителния светофор. Приемането в експлоатация на т.н. “сигнална точка” става след проверка за съответствие чрез специален тестер и пломбиране на корпуса на апаратурата. Предполагам, че това е било обект на разследване и не е оставено без последици от органите на по безопасността на железниците.

Leave a Reply

Your email address will not be published.