Специалисти и контролни органи са единодушни в мнението си, че спешната помощ в България на отговаря на медицинските стандарти, а стотици хиляди граждани на България на практика са лишени от нея. Днес ще бъде официално оповестен доклад на Сметната палата, съдържащ анализ на качеството на медицинската помощ, но председателят на контролната институция Цветан Цветков вече огласи някои от констатациите в доклада. “През периода 2010–2014 година 211 хиляди български граждани са били лишени от възможността да получат спешна помощ. Причината е, че се намират в отдалечени райони, до които
линейките не могат да стигнат за определеното по норматив време”, обяви пред БНР председателят на Цветан Цветков. Председателят на Сметната палата допълни, че при приключването на този одит е била обявена новата концепция за развитие на спешната помощ до 2020 година и изрази надежда промените да са в положителна посока. Данните от доклада на Сметната палата коментира и д-р Десислава Кателиева – председател на Националната асоциация на работещите в Спешната помощ. Тя също потвърди констатацията, че “Спешна помощ” в момента не осигурява 24-часова безплатна медицинска помощ в много населени места в страната и не отговаря на стандартите. “Това, което са препоръките за оказване на спешна медицинска помощ, всъщност е, че трябва екипът, определен от случаите, да достига до осмата минута до пациентите. При нас това дори не е заложено по настоящия действащ стандарт, което не ни прави спешни медици”. Според д-р Кателиева стандартите за спешна помощ не се покриват само при 5 – 10% от всички спешни повиквания. Тя препоръча да има унификация и стандартизация на всички спешни центрове в страната, т.е. те да отговарят на едни и същи изисквания и да са оборудвани по идентичен начин.
Be the first to comment