
Г-н Казаков, колко още бежанци може да поеме България и какви трябва да са квотите за страни като нашата?
Да, разбира се. Всичко ще става по Закона за обществените поръчки. В споразумението с ЕК е записано, че трябва да се вземе под внимание икономически най-изгодната оферта. Експертите на ЕК са запознати с нашето законодателство и са преценили, че така се позволява да се поставят изисквания за качество. Европейските ни партньори са наясно, че когато се избира най-ниската оферта, има риск да се избере фирма, която да вземе аванса и нищо да не свърши. Държим всичко да бъде прозрачно, законно и добре направено.
Условията са добри – има парно, топла вода, ремонтирано е. Но настанените там бежанци не са научени да пазят имуществото. Има изкъртени и изпочупени строителни и санитарни елементи. Ние искаме пари не за нови центрове, а за реновация на съществуващата база. В Харманли правим в момента ремонти на една от сградите, която вече е оборудвана с нова и модерна кухня.
Въпрос на манталитет и културни различия. Например те трябват да се хранят в столовата, но не са свикнали да се хранят по такъв начин и носят храната по стаите. В центровете са настанени и 1200 деца, които не пазят, а увреждат имуществото.Ситуацията е както в едно семейство – все нещо се поврежда и трябва да се ремонтира.
Наскоро съобщихте, че трябва да се гледа много сериозно на оградата с Турция…
Знам, че има много критики, които идват от разбирането, че с тази ограда ние спираме умишлено бежанците да не подават молби за закрила и убежище. Това не е вярно. По-скоро данните към края на месец май сочат, че емиграционният натиск, който беше 90% през зелена граница, е разпределен равномерно, благодарение на това защитно съоръжение, което е на труднодостъпни участъци. В момента от миграционния поток 50% отиват към КТПП-та и 50% е зелена граница. Това е успех, защото така водим и успешна борба с трафика на хора. Не е за подценяване, че в тези КТПП има лекари, служби за сигурност, т.е. контролът е пълен.
Нямам такива данни. Нашата статистика показва само колко души са поискали закрила, на колко е предоставена такава закрила и на колко е отказана.
На колко души е отказана закрила?
Тази година на 500 души е отказана закрила. Но 2700 са получили такава закрила. Отказите идват след проверка. Всяка бежанска история се разглежда строго индивидуално. Следим дали ни заблуждават при интервюто, например ако каже, че е от Сирия, а не е от Сирия, това оказва влияние за решението. Има и икономически имигранти. Ние разполагаме с много добри преводачи и веднага разбираме кой е от Сирия и кой не. За тези, на които е отказана закрила, уведомяваме дирекция „Емиграция“ и това е в техните прерогативи – те извършват необходимите действия след това. Бежанецът с отказ има право да обжалва решението на две инстанции и ние изчакваме този период и се съобразяваме с решението на съда. След това може да подаде втора и трета молба за закрила. Има чужденци, които стоят години наред в България.
Къде пребивават тези хора?
Свободни са да живеят където искат. Това е проблем не само за България, но и за цяла Европа. Ние не можем да ограничим правата им – могат да подадат жалба в съда и да оспорят нашето решение. Ние сме длъжни да се съобразим.
Хората, които влизат у нас, се проверяват на четири нива. Всеки кандидат за закрила се проверява първо от Гранична полиция, след това отива в разпределителен център Елхово, там проверката е от друга специализирана агенция. В дирекция „Миграция“ се проверява отново и при нас – накрая също. Процесът на контрол на бежанците е строго индивидуален и на няколко нива – това трябва да се знае. И не на последно място, един чужденец, за да получи закрила, ние вземаме становище от специализирани служби, на които това им е работа. Ние сме хуманитарна организация, която помага на хора, които бягат от войната. Но защитата на националната сигурност е от голямо значение и нашата работа е да намерим баланса между сигурността и хуманитарната помощ.
Само заради ниските доходи у нас ли бежанците не искат да останат в България, или има и други причини?
Основно заради ниските доходи. Наскоро водих делегация в Италия и в Германия, за да се запознаем с техния опит. В тези две страни има силна социална закрила, тъй като те са икономически богати държави, но и те също имат проблеми. В момента в Германия назначиха нови 1000 души, за да се справят със засиления миграционен натиск, на който са подложени.
Получих средства по програмата за спешни мерки за назначаваното на тези нови 100 души за една година, смятано от 15 юни тази година. Така че ние започваме процедури за назначаване на такива служители, които основно ще се занимават с процеса на процедурата – регистратори, настанители, интервюисти. Те ще работят във всички центрове, за да се ускори процедурата по предоставяне на закрила. Това е много важен елемент, защото, когато се ускори процедурата по предоставяне на закрила, се освобождават места в центровете. Тази година натискът очакваме да бъде много по-голям и той се реализира в летните месеци и ранната есен.
Проблемът с преводачите е съществувал през 2014 година. Това са дължими пари към тях, но поради лоша организация на работата и по-точно заради това, че са работили без договори, все още не може да им бъде платено. За моя мандат от януари насам съм осигурил средства, за да бъде плащането редовно.
Be the first to comment