
Скандалът с огромния брой нарушения в обществените поръчки на министерството на отбраната (МО) е на път безславно да затихне. Новината на министъра на отбраната Стефан Янев, че 100 обществени поръчки от общо обявени 113 за миналата година отиват на прокурор, претърпя странна метаморфоза в рамките на седмица и се сведе до 9 поръчки, за които има съмнения за нарушения и които са пратени на военна прокуратура.
Основните нарушения, които са открили проверяващите от “Вътрешен одит” в МО са: забавени процедури, поставяне на условия, които дават предимство или ограничават участниците в процедурата. Такива нарушения обаче са засечени и в още четири министерства- на икономиката, земеделието, здравеопазването, МВР, обяви на 20 февруари служебният премиер Огнян Герджиков, който две седмици преди това даде задача на инспекторатите в министерствата да открият нарушения в процедурите по възлагане, за да стане ясно какво наследство е приело служебния кабинет.
Объркани в цифрите
Най-шокиращата новина за нарушения по Закона за обществените поръчки (ЗОП) след като започна проверката дойде от министърът на отбраната Стефан Янев. На 14 февруари министърът обяви, че “над 100 обществени поръчки на Министерство на отбраната са предадени на прокуратурата заради нередности”. “По препоръка на проверяващите органи този доклад е изпратен до прокуратурата”, обясни още Янев. Военният министър не уточни какъв е предмета на обществените поръчки и на каква стойност са те, но обясни, че скоро тази информация ще бъде оповестена. На 17 февруари от Военно-окръжна прокуратура обявиха, че при тях са пристигнали за проверка 28 процедури за обявяване на обществени поръчки в отбраната. Те касаят планирането, възлагането и изпълнението на обществени поръчки в Главна дирекция “Отбранителна аквизиция”.
На 20 февруари Герджиков заяви, че в Министерство на отбраната през 2016 г. са проведени 113 процедури за възлагане на обществени поръчки. От тях са прекратени 31. При извършения анализ са установени нарушения по 45 от останалите 82 процедури. По 9 процедури е установено наличието на индикатори за измама и други сериозни нарушения и именно те са предадени на военната прокуратура. Останалите 36 процедури с установени нарушения са изпратени на АДФИ. Т. е излиза, че във военна прокуратура няма дадени 28 обществени поръчки.
В търсене на истината
“Докладът все още се работи”, съобщиха от МО пред “Икономист” на 21 февруари, ден след като Герджиков обяви първоначалния му вареант. Но всъщност докладът на “Вътрешен одит” в МО е готов. В него в 30 страници по мнение на специалисти, които са го чели, са описани процедури, по които има съмнения, че има нарушения, но едва ли се съдържат данни за престъпления. “Нищо сериозно, ако питате мен”, каза пред “Икономист” експерт, запознат с констатациите в доклада. Според него той е изготвен с любезното съдействие на Десислава Йосифова, която беше заместник на Николай Ненчев и която остана съветник на Янев. Като бивш зам.министър Йосифова има информация за процедурите. “Наистина не знам какво съдържа доклада, защото в комисията по отбрана в парламента, чийто член съм, за 2016 г. не са пристигали сигнали за нередности в обществените поръчки в МО. Имаше тревоги за забавянето им поради това, че Ненчев събра две дирекции и уволни кадърни хора”, каза пред “Икономист” Ангел Найденов, бивш военен министър от БСП. Янко Янков от ДПС също не е чувал за драстични нарушения на обществени поръчки по времето на Ненчев. С изключение на двете поръчки заради които Ненчев на два пъти е даден на прокурор. Едната е доставка на униформи през април. По обвинение на прокуратурата Ненчев умишлено е склонил шефа на дирекция “Инвестиции в отбраната” Венцислав Цанов да сключи договор не с дружеството, което е предложило на-ниската цена, а с друго дружество, от което са произтекли щети за 260 хил. лв. Ненчев е е обвинен и за договора за ремонта на МиГ-29 в Полша. Според прокуратурата щетата е за 3,5 млн. евро. Тя е резултат на действията на Ненчев, който е разпоредил договорът да бъде забавен пет месеца и така е ощетил и полската, и руската компания.
Агенцията за държавен и финансов контрол (АДФИ), която е правила планова проверка на МО за първото тримесечие на миналата година обаче е открила нарушения само в две поръчки. АДФИ е проверявала “за законосъобразност и документална обоснованост на извършените разходи през 2013 , 2014 и 2015 години за охрана на освободен войскови район в гр. Разград, в т.ч. и спазване режима за възлагане на обществени поръчки”, но заключението на инспекторите е, че от тези грешки не са произтекли щети. Сметната палата пък не е правила проверка на МО за миналата година, съобщиха пред “Икономист” оттам.
На 23 февруари министър Янев разясни още веднъж резултатите от проверката, извършена от дирекция „Вътрешен одит“. “Проверени са над 100 обществени поръчки, като над 30 от тях не са изпълнени. При извършения анализ на проведените процедури и сключените договори в 45 от тях са установени нарушения на Закона за обществените поръчки и други нормативни и вътрешни актове. В 9 от процедурите са установени индикатори, които са обект на разглеждане от прокуратурата, а 36 процедури са подадени по компетентност на Агенцията за държавен финансов контрол. „Ние не можем да кажем има ли допуснати закононарушения. Това е в компетенцията на други оторизирани държавни органи“, каза министър Янев и призова да се изчака тяхното произнасяне. Служебният министър на отбраната изброи като примери поръчки, свързани с доставката на хранителни продукти, облекло и екипировка, консумативи, мобилни услуги, както и договори, свързани с ремонта на бойна техника и др.
В заключение министър Янев отбеляза, че допуснатите грешки ще бъдат отстранени, а добрите практики ще бъдат развивани. „Основната ни цел е във всички наши управленски решения общият знаменател да бъде справедливостта“, посочи той.
“Трябва да е ясно, че в рамките на две седмици не може да се направи сериозна проверка на обществените поръчки, защото обемът на документацията е огромен”, каза пред “Икономист” Петър Бакърджиев, председател на Института за правни анализи и изследвания. От доклада, който Герджиков представи, излиза, че основното нарушение в МО е късно утвърдения план за провеждането на търговете, което е различно от корупционни практики. “От 10 години при обществените поръчки са едни и същи проблеми”, допълни Бакърджиев.
Be the first to comment