Наистина ли гръцките данъчни не са успели да съберат 89% от данъците? Кореспондентите на Би Би Си анализират данъчната статистика и други икономически показатели на балканската страна, за да разкажат историята на гръцката криза. Истина ли са тези съвременни митове за гръцката икономика?
1. В Гърция са регистрирани повече Порше Кайен, отколкото данъкоплатци с доходи от 50 000 евро и нагоре.
Произход: за пръв път това твърдение е прозвучало от устата на Херакъл Полемархакис, съветник по икономика на бившия министър-председател на страната
Истина или лъжа?
В програмата на Би Би Си “More or Less” професор Полемархакис заяви, че неговата забележка е била неофициална и се е основавала на слуховете, които са циркулирали в политическите кръгове на Гърция преди няколко години. Единственият факт, приближаващ се до изявлението на Полимархакис, е, че в град Лариса на всеки 2500 жители се пада по едно Порше. Този показател е два пъти по-висок отколкото средния за страната, но не потвърждава твърдението на Полимархакис.
В действителност през 2010 г. в Гърция са били регистрирани 311 428 данъкоплатци с доходи над 50 000 евро, докато Порше, изхождайки от официалната статистика на компанията, е продала в Гърция само 1500 модела Кайен от 2003 г.
2. През 2010 г. в Гърция не са били платени 89,5% от всички данъци. В Германия този показател е 2,3%.
Произход: цифрата се е появила в иконографика на вестник “Вашингтон пост”, след което потребителите на социалните мрежи започнаха да говорят, че коренът на днешните проблеми в Гърция е в неплащането на данъци от населението през 2010.
Истина или лъжа?
Цифрата от 89,5% за пръв път се появява в доклад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие /ОИСР/, но става дума за дълговата задлъжнялост от миналите години, а не за тези данъци, които гръцкото правителство е събирало от жителите на страната.
Толкова висока цифра се обяснява с това, че гърците имат особено счетоводство, заяви блогърът Ричард Мърфи, който е специалист по данъчните въпроси.
“Като правило, данъчните всяка година гледат цифрите и казват: “Ние ще отпишем някаква част от дълговете, защото така или иначе никога няма да бъдат върнати. Гърция е регистрирала толкова огромна невъзрвращаемост, защото я е мързяло да опрости старите дългове. Това е аномално счетоводство”.
Според Мърфи Гърция наистина има “огромни” проблеми със събирането на данъци, но не се е стигало чак до там през някоя година да не съберат 89,5%.
Тогава колко данъци са платили гърците през 2010 г.?
Според докладите на ОИСР, през 2010 г. данъчните са събрали 70,3 милиарда евро, което е равно на 34% от БВП на страната, при среден показател за ЕС от 38,5%. Отчасти това се обяснява с наличието в Гърция на голям дял на сивата икономика, участниците, в която не плащат данък печалба и ДДС.
Ако вярваме на едно от изследванията, на което се позовава Международният валутен фонд, в периода от 1999 до 2010 г. гръцката сива икономика е формирала 27% от БВП на страната. В другите развити страни този процент е достигал средно 20,2%.
Това означава, че една четвърт от данъците, които биха могли да влязат в бюджета на страната, просто не са били декларирани. Следователно гръцките власти са губели годишно около 28 милиарда евро неплатени данъци.
3. Някои гърци смятат, че работят повече, отколкото жителите на другите европейски страни
Произход: съдейки по данните на ОИСР /15 от неговите 34 члена са европейски страни/ средно всеки гръцки гражданин е работил през 2014 г. по 2000 часа. Това наистина е най-високият показател за Европа. По него Гърция е изпреварена само от Мексико, Коста Рика и Южна Корея. От друга страна, средният служител в Германия работи едва 1371 часа годишно, т.е. по-малко, отколкото гражданите на всяка друга страна-членка на ОИСР, в които е провеждано изследването.
Истина или лъжа?
Истина ли е, че гърците работят повече от всички, а германците са най-ленивите, или нещата не изглеждат така просто?
Специалистът по статистика Паскал Мариан обяснява, че мнозина гърци, като собствениците на магазини или ферми, работят за себе си. Те се трудят повече, отколкото наемните работници. От друга страна, в Германия имаме достатъчно голям процент на хората, които работят на непълен работен ден, което също влияе на статистиката за броя на изработените часове.
Следователно тези страни трудно могат да бъдат сравнявани заради различната структура на пазара на труда. Но ако вземем предвид тези фактори и отхвърлим тези, които работят на непълен работен ден или за себе си, пак излиза, че гърците работят повече от немците. Отчасти това се обяснява с това, че германците има по-голяма отпуска и повече дни болнични.
Но колко резултатен е този труд?
Ако сравним общото количество на произведени стоки и услуги, тогава ще се окаже, че Германия е на 9-то място сред страните от ОИСР по производителността на труда на един служител, докато Гърция – на 25-то.
Ще направим уговорката, че тази статистика се съставя от независими компании, които използват свои собствени методи. В същото време работата на официалната статистическа служба на Гърция през последните години не блести с особено качество.
4. През последните 5 години 10 000 гърци са се самоубили.
Произход: цифрата се появи във вестник “Гардиън”, позовавайки се на безработна симпатизантка на СИРИЗА.
Истина или лъжа?
Според изследване на Пенсилванския университет, изучаващ връзките между бедността и броя на самоубийствата в Гърция през последните 30 години, за целия период от 1983 до 2012 г. са регистрирани 11 500 самоубийства, т.е. по 400 годишно.
Информация за броя на самоубилите след 2012 г. няма, но може да се направи предположение. Според учените, най-голям брой самоубийства, случили се за един месец – 64. Ако предположим, че всеки месец за последните 5 години броят на самоубийствата е бил максимален, тогава ще се получи цифрата от 3800 случая, която е доста далеч от 10 000.
Но трябва да се подчертае, че броят на хората, които слагат край на живота си в Гърция, расте. Това е много сериозен проблем, който предизвиква тревога.
5. Билетите на влаковете в Гърция са толкова скъпи, че е по-евтино да се пътува с такси.
Произход: тази фраза е произнесена през 1992 г. от тогавашния финансов министър Стефанос Манос. През 2012 г. той заяви пред Би Би Си, че от тогава ситуацията само се е влошила.
Истина или лъжа?
Данните за 1992 г. трудно могат да се проверят, но лесно се намира статистика за 2012 г. През тази година операторът на гръцките железници е регистрирал загуби за малко над 1 милиард евро. Според изчисленията на Би Би Си цената на превоз на един пътник на един километър е равна на 60 евроцента. В същото време, ако помолите таксиметров шофьор да ви закара от Солун до Атина това ще ви струва средно по 1,2 евро за километър.
Това е два пъти по-скъпо, отколкото с влак, при условие, че в таксито има един пътник. Ако се вземе кола за четирима, тогава пътят на всеки ще бъде наполовина на цената на ж.п. превоза.
Be the first to comment