Манолова: Пациентите си плащат за лечение

Броят на жалбите за правата на пациентите се е увеличил с 64%. Това сочат данните от Доклада за дейността на омбудсмана Мая Манолова за 2015 година. Докладът бе представен пред депутатите от Комисията по здравеопазването към 43-то Народно събрание, след което бе гласуван и приет. Мая Манолова заяви, че за цялата 2015 г. правата на гражданите като пациенти са предмет на 272 жалби, а само за първите пет месеца на тази година – на 221 жалби. Жалбите срещу отказан достъп до медицински грижи, скъпи лекарства, лекарски грешки и бавно пристигане на спешна помощ са повсеместни.

„Като омбудсман предупредих, че липсва съгласие по основните пунктове на тази реформа”, заяви Манолова. Тя изтъкна пред депутатите липсата на съгласие по въвежданите лимити, регулативните стандарти, разделянето на пакета на основен и допълнителен и изготвянето и прилагането на Националната здравна карта.

„Към днешна дата, 7 месеца по-късно, тогавашните опасения са били основателни”, коментира Мая Манолова. Тя изтъкна, че проблемите не са преодолени. Според сигналите на гражданите цената на здравната реформа е изцяло поета от пациента и в буквален, и в преносен смисъл, коментира омбудсманът Мая Манолова.

Тя изрази притеснение, че предвид лимитирането на дейностите и ограниченията на договорите, сключени в маса лечебни заведения със НЗОК, цялата надлимитна дейност става за сметка на пациента, който бива принуден да си доплаща.

Тя посочи, че проблемът може да бъде решен, ако не пълно, то поне частично, като се изготви анализ за това с какво темпо се изчерпват лимитираните направления и се направи някакво вътрешно преразпределение.

„Моето впечатление е, че има места, където хората имат много по-труден достъп при издаването на медицински направления”, коментира Манолова.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.