КЗК глоби дружеството, продаващо горивата на “Газпром”

Комисията за защита на конкуренцията глоби “НИС Петрол” със 147 хил. лв. заради рекламна промоция, предлагаща отстъпки при зареждане с гориво. “НИС Петрол” е българското дружество, с което “Газпром” развива мрежата си от бензиностанции в страната.

Комисията установи, че в периода от 10.11.2014 г. до 30.04.2015 г. “НИС Петрол” провежда паралелно две рекламни кампании: “Талони за отстъпка 7 ст./литър” и “Картова програма за лоялност Fuel pass”. В кампаниите “НИС Петрол” използва рекламната табела с текстово послание “Вземи сега 7 ст./литър с талон за отстъпка при зареждане на бензин, дизел или автогаз”, което съдържа елементи със заблуждаващ характер, като в него липсва посочване на съществени за потребителя условия, узнаването на които е възможно да повлияят върху избора му при покупка на горива в бензиностанции “Газпром”. Това гласи съобщението на антимонополната комисия.

Производството е образувано по повод постъпил сигнал, в който се съдържат твърдения за недобросъвестни практики от страна на “НИС Петрол” във връзка със заблуждаваща рекламна табела, поставена на входа на бензиностанция “Газпром”, намираща се от София в посока към Елин Пелин при с. Долни Богров . “Според подателя на сигнала табелата указва, че при зареждане на каквото и да било гориво потребителят получава 7 ст. отстъпка на литър, а в действителност отстъпката е драстично по-малка”, се казва още в съобщението.

Според “НИС Петрол” обаче потребителят смесва две отделни маркетингови активности (талоните и картовата програма), като подателят на сигнала очаква да получава отстъпката от 7 ст., предлагана с талоните, чрез програмата за лоялни клиенти Fuel pass. От компанията обясняват пред КЗК, че при взимането на участие във всяка от двете активности, клиентът е бил писмено информиран за пълните им условия. Кампанията с талоните за 7 ст. отстъпка на литър е била валидна от 1 април 2014 г. до 30 април 2015 г., като има 4 тиража на талоните. Според информацията от компанията талоните са били разпространявани на случаен принцип, например по пощата или на определени събития, или при покупка на гориво над 50 лв., при която не е ползвана отстъпка. Талоните дават отстъпка от 7 ст. на литър без значение от вида на горивото, като то трябва да е на минимална цена от 20 лв. с ДДС или ако е под 20 лв., да е в комбинация с допълнителна покупка от магазина. Талоните не важат в комбинация с други промоционални програми. Картовата програма за лоялност Fuel рass пък стартира от ноември 2014 г. и при нея клиентите могат да ползват в определени периоди определени отстъпки за различните горива и стоки, като има базови отстъпки и такива, валидни в определени часове и дни (Happy hours and Happy Sunday).

При проверката си комисията обаче намира разминаване между официалните общи условия на картовата програма за лоялност и надписите по табелата на Долни Богров, на която са се рекламирали талоните. Така комисията налага глоба в размер на 0.1% от приходите от продажби на дружеството за 2014 г., като компанията завърши изминалата година със 148 млн. лв.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.