Поговорката: „Не е луд този, който изяжда зелника, а е луд този, който му го дава” в махалата отдавна няма никакво значение. На практика, де юре и де факто, този който дава зелника и този, който го изяждая, са от един експертен екип. Образно казано, донорът и неговите експерти са едно съвкупяващо се цяло. Неделима част от производството на значими практики.
Ние, ромите, от плебса, схващаме иновациите. Туй, че министрите и кметовете в държавата не прилагат добрите практики, изработени от институт „Отворено общество” не пречи да се въведат нови. Ако решим да рециклираме старите, известно е, че имат кратък срок на годност. И въпреки че прашлясват по бюра и чекмеджета на държавните институции, ние не се съмняваме в своето си убеждение. Модерният свят се движи чрез екипност… Но, докато се усетим, тя тъй се разрасна. Съвкупяващите се екипи стигнаха от София до Испания, Македония, Хърватска, та чак до Йоркшир община Лидз Great Britain. И затова притеснително се чудим: Как така от орловото око на „Отворено общество” и сателитните и ромски организации е избягала липсата на тази практика? Дискриминацията, която Ханчо от горната махала проявява срещу държавниците ни си остава без всякакви последствия. От една страна. И от друга, постоянно стресира и жена си Ленчето. Той като се напие и с барабанчето отива пред Министерския съвет, Президентството и цялата държавна администрация, барабар с мерцедесите, секретарките с бедрата им, дето започват от кътния му зъб и крещи: – Всички ще ви купя!!!
Да, ама когато го арестуваха, жена му Ленчето веднага отиде да го защити. И началникът на МВР-то в прав текст й каза: – Как бе, госпожа, той си призна! Щял да купи министерския съвет, президентството, леките коли, секретарките и мен. – А бе, господин началник, той като се напие все такива shits купува! (глупости, лайна – анг. език.) – възмутено му отговорила. Няма информация Ленчето дали с оксфордски акцент е произнесла shits и началникът дали я разбрал. Но пуснал Ханчо да си върви в махалата. Обаче, оня ден той пак се напил. И пак тормозел Ленчето с тези покупки. Този път отправил закана да купи бившето ЦК на БКП. Сегашното Народно Събрание. И за това си позволяваме да дадем някои съществени препоръки. Не е ли време да се изработят антидискриминационни практики срещу рецидива на Ханчо? И екипът ни 29 месеца да търси отговора на въпроса: Има ли подобни в Балканите, Европейското пространство и САЩ? И за да улесним експертите, ние безплатно предоставяме нашата осведоменост.
Подобен рецидив се появи и в Република Македония. Ромът Зонко Груевски от най-голямата махала на Скопие „Шуто Оризари”, като се напиел, отивал на площад „Македония” и искал да купи паметника на Александър Македонски. И като Ханчо, и него го арестували. Даже му повдигнали обвинение с мотива, че подкопавал устоите на древната Македонска държавност. Обаче Есма, жена му, отишла при началника и успяла да го освободи. Но още на другия ден той пак се напил. Отишъл в квартал „Автокоманда” и искал да купи паметника на бащата на Александър Македонски, Филип Втори. По непотвърдена информация от организацията „Федеральной национально-культурной автономий руссийских цыган” някой си Саша Циганков, след употреба на огромно количество водка „СССР-ЛУКС” е отишъл на „Красная площадь”. И безапелационно е заявил: – Все буду покупать! „Кремъл”, „Государственная Дума» и Министерство иностранных дел Российской Федерации…”.
Засега обаче, нямаме никаква информация дали американски ром е отправил закана да купи „Белия дом”, „Конгресът на САЩ” или сградата на „Федералния резерв”. От една страна. От друга, ако има такива рецидиви като Ханчовия, Зонковия и Циганков в Йоркшир община Лидз, то техните роми, като се напият се предполага да купуват Бъкингамския дворец. Или английския парламент и с двете камари барабар. А може и да им хрумне и да купят улица „Даунинг стрийт” с резиденцията на британския министър-председател. И понеже там става въпрос за кралски институции, а тук нашите купуват републикански, в процеса на уточняване откъде идват тези практики, които евентуално и английските роми биха ги приложили, може да предизвикат дипломатически скандал. И представителите на националистичните партии във Великобритания, ако се уверят, че те идват от София, вероятността отново остро да се реагира, „българи няма да работят в британското кралство” е доста състоятелна. И отново трябва да каним в ”Факултета” британският депутат Найджъл Фараж на място да се уверява. И пак маркови вина, уиски и кючеци. Но Цветелин Кънчев и този път за да хипнотизира националиста, ще трябва да възложи на Джаго, ромския Павароти да научи откъс от произведението на британския композитор Бенджамин Бритън „Завъртането на вината“. И в душата на мистър Фараж да настъпи само угризително разсъждение: – Щом това племе, въпреки потресващата си бедност посреща и изпраща враговете си с марково уиски, вина и кючеци, какъв е проблема на българите…? И точно това може да даде повод местните националисти Сидеров, Симеонов и Каракачанов да завият като стари игли върху изтъркани грамофони плочи: „Ромите застрашават цялостните устои на милата ни родина майка България”. Отново криза. И пак практики, и пак практики.
Бъката обаче, оня ден, преди да се напие в кръчмата „САМ ДОЙДОХ” много остро реагира спрямо практиките, прилагани срещу криминалния ромски контингент от репресивните правозащитни органи на държавата. И Ханчо с неговата си дивотия, като се напие да купува министерския съвет и президентството, за Бъката не била толкова важна. Защото на брат му Карчо за един ръждясал пернишки винкел, дето го измъкнал от склада на държавния резерв, му лепнали три години ефективна присъда. Бъката се позова на солидни аргументи спрямо голямата организирана престъпност на белите якички: – Не стига, че крадат като за световно, ами искат и министър-председатели, министри, депутати и посланици да стават. И практиките им да са все офшорни. И по тъмна доба през митниците да минават десетките им тирове безпрепятствено. А по пазарите ромите да викат като подивели: ЦИГАРИ, ЦИГАРИ, ЦИГАРИ.
Бъката си изпи облака. Мастика с мента и възмутително продължи да се произнася по казуса: – Според д-р Николай Михайлов коментатор на психиатричното здраве на тия дето искат да стават министри и депутати имали мощна порнографска аура. Триумфирали с набъбналия си нагон и с вратовете си, отрупани със златни ланци. А бе докторе, жените на тези фукльовци, ако усетят аурата на Ханчо и мощния му нагон, моментално ще ги напуснат. И ще изплеснат с ексхибиционистичните си лумпенизирани „предприемачески “ погледи. И тогава ще почнат да крещят: Ромите застрашават чистота на българската нация…! Хептен ни вземаха за говеда. За нас ромите вечно антидискриминационни практики създават, а една нямат за своя криминален елит!
И се наложи да обобщим цялата информация от дискусията в кръчмата „Сам дойдох”. Обобщихме я детайлно и ето го и нашето експертно становище: Тенденцията роми, като се напият да купуват държавни институции е в резултат на огромното количество исторически предразсъдъци. Ето ги и примерите. Още преди освобождението от Османското робство в тогавашния Русчук, днешния град Русе, Захари Стоянов, когато „задявал” дъщерята на баба Тонка, в изблик на ярост тя се провикнала към дъщеря си Анастасия:
-
Откъде го намери този Медвенски циганин!
По-късно след освобождението поетът Пейо Яворов бил поканен от Лора да посети родната й къща. И баща й Петко Каравелов щом го видял от вътрешния балкон и той казал същото:
- Откъде го намери този чирпанлийски циганин!
В по-новите времена на българската история, защитниците на социализма прехвърлят вината за провала му на факта, че Георги Димитров и Тодор Живков били цигани. И затова предали без да му мислят интересите на България на великия Съветски съюз. В условията на прехода на възмургавия бивш пример Костов му струпаха цялата вина за провала. Именно, защото антропологически Костов няма как да докаже, че не е нелегален ром. От друга страна, провалите в развитието на държавата се дължат само на факта, че приличал на такъв. И тъй като ние се придържаме към теоретичните процеси, че малцинството е проекция на болшинството, в модерните условия на българската държава се навъдиха много противоречиви такива. Започнаха да се изместват пластовете на някогашната патриархалност. Болшинството хукна към малцинството. Ето го и нашият теренен пример.
В чалга дискотеките много рядко ще видите натурален и оригинален ром. Всяка вечер второто и трето поколение на бившата българска селско-работническа класа ползват ритмиките на ромските кючеци. Вижда се неистовият им стремеж да подобрят аурата си и сексуалния си нагон. От една страна. И възниква казус. Без заплащане на всякакви авторски права ползват терапевтични техники на ромите за стимулиране на тези дефицити в сексуалното им здраве… От друга страна, се появи нова естетика в масовата култура. Освен че трябва да имаш глас като на птичка Славей, трябва да имаш и добре оформен gluteus minor – голям задничен мускул. И това единство на задник и глас облекчавало процеса да не се измъчват със сложно мислене. Хубаво, ама продуцентите, авторите на тази стилистика са все анонимни. И всичките й противници нагрочиха Азис, и от там цялата ромска общност. Социологът Кольо Колев като авторитет заяви: “Поциганява се българското общество”. И в резултат на натрупаните двойствени стандарти, доведе държавните и обществени недвижими институции напълно изпразнени от съдържание от гледище на ромите. За тях те са като Сфинкс. Студени и с непонятен поглед в бъдещето…
Ето защо предвиждаме научно-практическа конференция с участието на Ханчо, Зонко, и евентуално ако открием Циганков. Както и роми от Йоркшир, община Лидз. И експерти, които да дискутират тази нова материя в етническата психология: Стресиране и тормоз на държавниците и ромските жени с подобни практики . Целта е да се почувстват гузни.
С оглед специфичните душевни особености на ромската общност ние решаваме да поръчаме на маестро Тичелиев, диригент на оркестър „Карандила” скорострелно да напише кючек с име „ДОБРИ ПРАКТИКИ”. Относно текста на майчиният език имаме три варианта: Сали Ибрахим, Васил Чапразов и Йосиф Нунев. Първи вариант: Предимството на госпожа Ибрахим е, че може да внесе библейски мотиви, макар и с не изясненост от коя християнска деноминация са. По-важно е, абстрактните вопли ще разчувстват голяма част от бенефициентите и респондентите роми. Втори вариант: Чапразов, ще внесе революционна и болшевишка бодрост чрез спомена за ромската работническа класа от сливенския край. И няма начин ромите да не намерим път в пътя към светлото и сияйно бъдеще. Трети вариант: Нунев със своята гъвкавост и плъзгаща се мисъл може да предотврати етнически конфликт. Например, администрацията на НССДЕВ към Министерски съвет, от една страна, да не се докачи, че не върши нищо за интеграцията на ромите. И затуй Йосиф предлага тази тиха и безмълвна институция да премине на двустепенно управление. Едно научно и едно изпълнително отделение. Дето се вика: българите сити и а ромите да чакат…
Предлага ме и създаване на мобилна група от кючекчийки и кючекчии за практически презентации. Може да се ползва и танцовия състав „Шукарипе”. Но при условие, че изчистят многото тавтологии в движенията на ханшовете. Ще разсейват възприятието на посланието…
Та да си дойдем на думата. Те да дадат експертен съвет в практическата дейност, относно вибриращата ханшова пластика и хореография с цел интеграция. И за да има и интеркултурен ефект, шефовете на здравната ромска програма могат да въведат в задълженията на здравните ромски медиатори, вибриращата ханшова пластика като практика с двойно предназначение. Веднъж, ще популяризира ромската култура сред ромите. И втори път ще я въведат като терапевтична практика с цел подобряване сексуалното здраве на целокупния български народ. Ще се подобрят демографските показатели на автентичните българи. А бе, де да знаеш! Един жив аудио визуален пример понякога повече върши работа за добрите практики, отколкото един 150 страници сух като хербарий доклад да си стои по чекмеджетата на министерския съвет..
Бъката обаче, щом чу, че добрите практики относно интеграцията на ромите в българското общество ще се популяризират чрез авторски кючек и автентичен ромски текст, внезапно скочи и се разкрещя: – Ох, мо майкооооо. Резиденция „Бояна” ще купя. А бе ромите като се напият все такива shits купуват… Закостеняла консервативна традиция. Ама като им прилагаме няколко петилетки тия практики и нещата може в някой от следващите векове да потръгнат.
Be the first to comment