КПП “Кулата” и “Петко войвода” са отворени за всички МПС

Граничният КПП-“Кулата” е отворен за движение на всички видове МПС. През нощта струпалите се на българска територия тежки камиони в района са се изтеглили. Служителите на ГД „Гранична полиция“ пропускат движението при облекчен режим.

Шофьорите обясниха, че преминаването през границата става бързо, но проблемът е, че опашката е твърде дълга. Уверението от гръцките фермери е, че границата ще бъде отворена докато и последния камион се изтегли. Снощи беше постигнато споразумение да има отворен прозорец за преминаване между 11 и 16 ч. и би трябвало да се спазва този режим.

От МВР съобщиха, че отварянето на границата е резултат от проведените разговори във вторник вечерта между министъра на транспорта Ивайло Московски, заместник-вътрешния министър Филип Гунев, заместник-министъра на външните работи Валентин Порязов, областния управител на Благоевград Бисер Михайлов, директора на ОДМВР-Благоевград старши комисар Росен Танушев и заместник-областния управител на Серес Янис Моисиадис и директора на полицията в Серес бригаден генерал Томас Сандрос.

От 20 часа снощи в нормален режим работи и КПП-“Капитан Петко войвода”, през който преминават всички видове МПС. От 3 часа през ГКПП-“Илинден” преминават леки автомобили.

В сряда сутрин обаче бе затворен за движение ГКПП-“Ивайловград”.

Европейската комисия не може да глоби Гърция заради блокирането на границите. Това става ясно от отговор на комисията до Българската национална телевизия. В него се обяснява, че единственият начин български фирми да получат компенсации е чрез съдебна процедура. Превозвачите трябва да отправят исканията за компенсация към съответните национални съдилища.

Всяка отделна страна е длъжна да осигури свободно движение на стоки на нейна територия, пише в отговора на Европейската комисия. От него става ясно, че и Гърция, и България са я уведомили още миналата седмица за проблемите. Комисията е поискала Гърция да дава подробности за протестите, както и какви мерки се предприемат за информиране на превозвачите и за предотвратяване на блокадите. Всеки ден Гърция изпраща в Брюксел подобна информация.

Действията при подобни спорове се уреждат от т. нар. Ягодов регламент. Той е въведен през 1998 година след спор между френски и испански фермери, при който французите блокирали границата и унищожавали испански ягоди, заради дъмпингови цени. Сега “ягодовия регламент” задължава Гърция да информира предварително българските власти за блокадата, да обяви алтернативни маршрути и да предприеме мерки за решаване на проблема.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.