Командирът на ВВС ген. Румен Радев подаде оставка, после я оттегли

Командирът на Военно-въздушните сили генерал-майор Румен Радев първо подаде оставка, а след това бе извикан на разговор в МС с премиера Бойко Борисов, след който съобщи на брифинг, че оттегля рапорта си за напускане, депозиран в Министерството на отбраната тази сутрин.

Оказа се, че премиерът Борисов е поел ангажимент при съставянето и приемането на новия бюджет средствата за военната авиация да бъдат увеличени с 80 млн. лв., за да се отговори на най-належащите нужди и потребности.

Най-важното в този момент е да гарантираме здравето и живота на летателния състав, да не прекъснем носенето на дежурство и охраната на нашето въздушно пространство. За мен най-важното е, че има ясен ангажимент за осигуряване на необходимите средства за това, обясни действията си ген. Румен Радев. По думите му, той е подал оставка с два мотива – „изключително тревожното състояние на авиацията, липсата на ясна, стабилна програма за нейното развитие; и предлаганите промени в Закона за отбраната, касаещи съвместната защита на въздушното пространство” и най-вече, че той не може да въздейства на процесите.

Радев изтъкна, че не е било лесно премиерът Борисов да го убеди да си оттегли рапорта за напускане на поста.

„Той ме извика спешно при него. Доложих категорично, ясно и откровено. Доложих относно сигурността на полетите и съхраняване на нашия летателен състав”, обясни Радев.

Премиерът изразил своята съпричастност и подкрепа.

„Подкрепата няма да е малка. Разчитам, че бързо ще преминем към първи етап на стабилизиране на българската авиация“, демонстрира оптимизъм командващият ВВС.

Ген. Радев увери, че няма личен конфликт с министъра на отбраната Николай Ненчев.
Според военноначалника обаче не бива да се допуска чужди сили да са водещи при охраната на въздушното ни пространство.

По отношение на ремонта на български самолети в Полша, генералът поясни, че утре ще се върне нашата делегация от Полша и ще стане ясно какви ще бъдат параметрите на сътрудничеството с Полша. „В момента ВВС и конкретно бойната авиация се крепи на усилията на личния състав с тези останали минимални ресурси. Проблем е и непрекъснато намаляващият бюджет за отбрана. Или има авиация със стандарти, или я няма”, заяви ген. Радев.

В момента бойната ни авиация разполага едва с 4 самолета МиГ-29, годни да летят и да носят бойно дежурство по охрана на въздушните ни граници, а от 2016 година остатъчен летателен ресурс ще имат едва два изтребителя, при положение, че имаме и ни е нужна цяла ескадрила от 16 самолета от този тип. Сегашният военен министър Николай Ненчев не поднови договора с руската самолетостроителна корпорация МиГ за ремонта на двигателите на тези самолети, чийто ресурс е едва 300 летателни часа и са единствената компания в света, разполагаща с лиценз да извършва капитален ремонт на тези двигатели. Ненчев води преговори с Полша да ремонтира двигателите на самолетите ни (по два на всеки изтребител) въпреки официалната позиция на корпорацията МиГ, че поляците нямат лиценз за подобен тип ремонти и предупреждението, че ако въпреки това се наемат да го правят, Русия може да спре да ги снабдява с резервни части, вкл. и за машините от полските ВВС.

По принцип българските Миг-29 имат летателен ресурс за години напред, но само при необходимия периодичен ремонт на двигателите и самите самолети. Повечето от тях вече са в принудителен престой в хангарите и според експерти, цитирани от “Труд” това положение ще продължи поне три години – време през което България трябва да намери друг начин за охрана на въздушното си пространство, както и да изпълнява съюзническите се задължения към НАТО. Това, според мнозина, е основната причина, поради която вчера от Министерски съвет огласиха проект за изменение и допълнение на Закона за отбраната, предвиждащ в охраната на въздушното ни пространство да могат да участват и самолети на съюзнически армии.

„Не съм запознат с мотивите за оставката на генерал Радев, но това не ни изненадва с оглед на случващото се в българската армия и в частност с военновъздушните сили. След това злополучно вчерашно информационно събитие, което ни поднесоха от Министерството на отбраната без знанието на министър-председателя, очевидно е, че не можем да очакваме смислени, отговорни действия на съответните войски”, коментира депутатът от БСП Атанас Мерджанов.

По-рано днес Мерджанов прочете от парламентарната трибуна декларация от името на БСП Лява България, в която се настоява за оставката и за незабавното отстраняване на министъра на отбраната Николай Ненчев.

Разграждането на военновъздушните сили и на армията ни, на границите ни, е процес не от днес, но министър Ненчев е твърдо решен да го завърши, а обявеният вчера законопроект изглежда като финалът на предварително подготвен процес за предоставяне на правомощия на чужди сили в българското въздушно пространство, посочи Мерджанов. По думите му, България, която до скоро се гордееше със своите военновъздушни сили и подвизите на бойната авиация, не може да допусне да съсипе способностите си, заради раболепието на един неподготвен министър.

Вече повече от 10 години в България се дискутира необходимостта от придобиването на нов тип изтребители за ВВС – “втора ръка” или нови – но така и не се пристъпва към действия като вечното оправдания е липсата на пари.

Проектът “Придобиване на многоцелеви изтребител” е един от 11-те приоритетни проекти за модернизация на въоръжените сили на Република България, приети с Решение на Министерски съвет – Протокол № 20 от 27 май 2004 г. Съгласно „Плана за организационно изграждане и модернизация на въоръжените сили- 2015” през тази година българските ВВС трябва да имат 20 оперативно готови многоцелеви изтребители, съвместими с тези на НАТО, а от 2016 г. да бъдат предоставени на НАТО 8 броя многоцелеви изтребители.

Всъщност отсъствието на годни за полети МиГ-29 обрича и пилотите ни на принудително бездействие и загуба на летателни и бойни навици и умения.

Свързани публикации

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.