Граждани атакуват новите, по-скъпи винетки пред ВАС

Омбудсманът: Протестът срещу поскъпването на винетките е абсолютно справедлив

Новите винетни стикери за пътуване по автомагистралите и пътищата от републиканската пътна мрежа продължават да са обект на гражданско недоволство, заради решението на правителството на Бойко Борисов да увеличи с около 40% цената им от Нова Година при положение, че голяма част от пътната мрежа е в окаяно състояние и пътуването по нея крие риск от аварии.

Гражданските протести срещу новите цени на винетките продължават и днес. В 15 града граждани и превозвачи ще дадат израз на недоволството си от рязкото поскъпване на винетките.

Също днес във Върховния административен съд ще бъде внесен иска за обявяване на новите винетни стикери за незаконни. Аргументите на вносителите са, че не са спазени изискванията при публикуването на ценни книжа, а и визията на винетките не е била обнародвана в „Държавен вестник” – нещо, което се отрича от министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, под чиято “шапка” е и агенция “Пътна инфраструктура”.

Всъщност въпросът за това колко и как да се плаща за пътуване по автомагистралите и пътищата от републиканската пътна мрежа предизвиква спорове още от премахването преди години на пътния данък, който беше задължителен за всички собственици на автомобили и въвеждането на винетките. Излишно е да се припомня, че тогава основният аргумент за промяната бе, че така ще се стигне до събирането на достатъчно средства за качествена поддръжка на пътищата – нещо, което така и не стана. Вместо това се допусна стратегически обекти от пътната инфраструктура – тунели, мостове, виадукти, големи участъци от магистрали – да влязат в критично за пътната безопасност състояние, поради лоша поддръжка и отлагане на планови ремонти. Така страната ни се срина до 92 място в световен мащаб по състояние на пътната инфраструктура, а пред нас са класирани цяла дузина африкански държави, които наистина имат несравнимо по-добри пътища.

Още с въвеждането на винетките беше направена – съвършено нарочно, разбира се – още една стъпка за ощетяване на шофьорите. У нас годишните винетни стикери са с валидност от 1 януари на текущата година до 31 януари на следващата година, независимо кога са купени – през януари, през август или през ноември, например. Нормалният и естествен подход при такива такси е годишната винетка да важи 12 месеца от датата на придобиването. Така е в съседна Румъния и не само там.

Когато се говори за цената на винетките, не е излишно да си припомни колко струват те в някои други европейски държави. В съседна Румъния годишната винетка за леки коли важи 12 месеца от датата на придобиване и струва 28 евро. В Швейцария винетките са целогодишни и задължителни, но пък струват скромните 40 франка, което е пренебрежимо малко за стандарта на гражданите. В малкото други европейски страни, където има винетки, годишните струват около 50 евро.

Има и нещо трето: само три са страните, в които се изискват винетки за пътуване по второкласните и третокласните пътища. това са България, Румъния и Молдова. В останалите европейски страни не се плаща за минаването по втори и трети клас пътища. На практика там повече от 50% от инфраструктурата е свободна от винетки. Те може да са по-скъпи в дадени държави, но винетки се изискват само върху 5-10-15% от пътищата, съобщи наскоро по Дарик експертът по ТОЛ-системи Борис Марков. Според него, по второкласните и третокласни пътища трябва да може да се минава и без винетка. Достатъчно средства за поддръжка на пътната мрежа могат да се събират и само от такси за използване на магистралите и евентуално – първокласните пътища, смята Марков.

Не без значение е, че сега в България се предвижда въвеждането на електронни винетки, което ще глътне милиони от парите, които могат да се използват за поддръжка на пътната мрежа. Познатото е, че това отново се прави без никакво обществено обсъждане…

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.