Експерт: Образователната ни система е със сбъркани ценности

Образователната ни система няма ценности и много дълго е поставяла себе си и работещите в нея в центъра, а не децата. Някак си не е предмет на системата какви хора излизат от училищата. Това коментира за предаването на БНР “Преди всички” изпълнителният директор на Центъра за приобщаващо образование Ива Бонева. – “Ние казваме, че образованието е приоритет. Крайно време е да стане наистина! Ние губим много деца. 14% от всички деца имат някаква необходимост от допълнително внимание или специфичен подход и не ги получават в момента”, алармира Бонева. По думите й е крайно време е да обърнем внимание на този проблем, ако искаме да излизат граждани от училище, които могат да работят и искат да работят, уважават себе си и другите

Ива Бонева коментира, че шотландската система е от най-добрите по отношение на децата с допълнителни потребности. Според нея и у нас новият закон от 2014-а прави това, което и ние искаме да става в нашето училище – училищното ръководство да е овластено да има средствата, ресурсите и задължението да се грижи за всички деца и учители, независимо какви са техните потребности – но все пак оставаме много назад в работата с деца с допълнителни потребности.

Със сигурност ще минат 10-ина години докато се променят нагласите в обществото, но трябва да започнем, прогнозира педагожката. Ива Бонева коментира, че в момента, при работата по закона за предучилищното и началното образование се забелязва опит за промяна между първо и второ четене, така че отговорността за работата с децата с допълнителни потребности да пада върху Ресурсните центрове, а не върху общообразователните училища, което според нея е “крайно неподходящо”, защото отново ще даде възможност на общообразователните учители да вярват, че тези деца не са за тях и си имат “ресурсни педагози” да се грижат, а тези педагози идват най-много два пъти седмично за по 40 минути.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.