Министърът на регионалното развитие и главен “двигател” на всичко, около винетките, тол-таксите и прехода към електронни такива Лиляна Павлова обвини омбудсмана на републиката Мая Манолова, че заблуждава българите с идеята си за въвеждане на еднодневни винетки, които да се плащат със sms като таксите за престои в зоните за платено паркиране.
Омбудманът не трябва да въвежда в заблуда хората, каза по този повод Павлова пред Дарик радио. След което обясни, че винетката е ценна книга, която трябва да бъде залепена на колата, за да могат органите на реда да упражняват контрол. Сетне Павлова заяви, че в страните, където е въведена винетна система за ползване на пътищата, еднодневен стикер няма. Причините за това били редица, включително икономически, сред които е ефективността на база разхода за отпечатване.
Всъщност еднодневни винетки има. При това в България и то не от вчера, а от години. Еднодневните винетки се предлагат за всички видове МПС с изключение на автомобилите от категория 3: “ППС предназначени за превоз на пътници, с не повече от 8 (осем) места за сядане, пътни превозни средства, предназначени за превоз на товари, и/или пътни превозни средства, предназначени за превоз на пътници и товари, вкл. с ремарке, с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т, както и пътните превозни средства от тази група с повишена проходимост” (край на цитата).
Ерго – щом е възможно да има еднодневни винетки за моторните превозни средства от всички останали категории, значи е възможно това да се отнася и до автомобилите от категория 3.
На второ място: щом чичковците и лелките, които вардят зоните за платено паркиране могат да разполагат с таблети или каквото е там, за да отчитат заплатена такса чрез sms, то това е възможно и за родната полиция – нали вече е с единия крак и стоп-палката в ерата на електронното управление.
На трето място: нищо не пречи да се продават еднодневни винетки, които да приличат на талоните за паркиране в синя и зелена зона – те също са ценни книги. И са така направени, че да можеш да отбележиш дата, ден, час и т.н.
На четвърто място – проблемът със себестойността на винетката като ценна книга и с начините за контрол се решава с въвеждането на електронни винетки. Самата Павлова се зарече, че до края на 2016 година такава система ще има и у нас, въпреки, че ще струва милиони, които могат да се дадат за поддръжка на пътищата.
На пето, но не последно по значение място – никак няма да е зле редица управленски решения, вкл. за начина по който да се ползват републиканските и общинските пътища, как да се финансират ремонтите и поддържаката им и тем подобни да се подлагат на реално обществено обсъждане, а не да се осъществяват по заповед на “щуката” (това е герой от детска приказка, а не псевдоним на агент на бившата ДС), “каката”, калекото или лелята от Световната банка, чийто съвети са точно толкова спорни, колкото съветите на незабравимия с тепегьозлъка си Симеон Дянков.
Прочее част от казаното до тук е залегнало и в плановете на самата Лиляна Павлова, която преди по-малко от година обясняваше, че в управленската програмата на ГЕРБ не е предвидено поскъпване на винетките.
Към днешна дата светлото пътно бъдеще, магистралата към онази държава, която ще е наистина отговорна за състоянието на шосетата, а няма да е редом с Чад и Буркина Фасо, звучи така, поне от устата на Лиляна Павлова: “Ще се въведе електронна винетка за автомобилите, а големите камиони ще плащат за изминат път с тол такса, като това ще може да става с SMS, онлайн и така нататък. С този ход ще се решат два много важни проблема. Когато се въведе електронна винетка, всеки ще може онлайн да си купува стикер и ще се отчита в система.”
И така нататък. Може би дори и дупките по пътищата занапред ще се поправят он-лайн или най-малкото с 3D-принтери, които шофьори и пътни контрольори ще бъдат задължени да носят със себе си.
Нито е смешно, нито е весело, нито е евтино. Става дума за винетките, ако не сте забравили. Освен това на този етап няма никакви основания за съмнения в правната компетентност на омбудсмана, незамисимо дали Мая Манолова е симпатична някому или не. И за капак – вече е насрочена дата и предстои разглеждането на дело за това дали новите, по-скъпио винетки за 2016 година са законосъобразни или не.
Дано дотогава на всички ни върви като по вода, а не като след липсващ на магистралата снегорин…
Какъв е този път и защо позира на него тази жена? Вместо да се снима да каже: коя фирма кога е строила пътя и колко пари е взела, а също ще й се търси ли отговорност
аз залагам на омбудсмана