БДЖ изтървали огромни превози от СО МАТ заради мързел

Уникален резил на ръководството на БДЖ разкри съвместно разследване на Сдружение "Журналисти за прозрачно управление" и klassa.bg. От ръководството на обявената за приватизация  компания „БДЖ – Товарни превози“ са изтървали огромен по обем товари от Западна Европа за Турция. Става дума за постоянни доставки от части за автомобили, които е било планирано да се превозват от СОМАТ от „Мерцедес“ и други големи немски производители до съответните заводи в Турция, където се сглобяват готовите автомобили.
Преди около две години и половина от ръководството на СОМАТ се свързват с БДЖ и искат оферта за превоз с жп транспорт на споменатите вече товари. Идеята е да се изгради логистична верига, при която от СОМАТ докарват тировете с контейнери до Видин, откъдето те се претоварват на вагони, а националния жп превозвач ги откарва до Турция, откъдето СОМАТ ги поема с камиони на своето турско подразделение и ги доставя на получателите. Въпреки че БДЖ отчаяно се нуждае от масови товари покрай кризата с превозите на комбината „Кремиковци“, никой дори не си прави труда да отговори на запитването на СОМАТ. От своя страна автопревозвача иска да избегне преминаването по шосе на българо-турската граница, където от години съществува дискриминация на българските компании, като им се създават големи проблеми. В същото време между България и Турция има подписана жп спогодба, която изключително много улеснява железопътните превози през границата. Но след мълчаливия отказ на държания ни превозвач, от СОМАТ преминават на план Б – изграждат нова логистична верига, която включва воден транспорт – товарите се превозват по Дунав до турско черноморско пристанище, откъдето се поемат отново с камиони на компанията.
Изненадващо след година и девет месеца от „БДЖ – Товарни превози“ се „сещат“ и изпращат оферта за железопътни превози. От СОМАТ обаче са категорични, че вече имат изградена и функционираща верига и нямат нужда от услугите на националния жп превозвач.
От ръководството на СОМАТ потвърдиха информацията ни (очаквайте интервю с изпълнителния директор на компанията Росен Димитров). Дори поясниха, че в момента по новата верига се превозват товари, равняващи се на 14 хиляди товарни камиона годишно. По груби сметки на жп специалисти за превозите на тези товари по официално действащите тарифи на БДЖ , компанията би получавала около 42 млн. лв. годишно. Дори и със сериозна отстъпка за масовите товари, БДЖ „Товарни превози“ биха получавали приходи, достатъчни да покрият годишната им загуба, която за 2012 година по официални данни е 26 милиона лева, а дори би било възможно при определени условия да излязат на печалба.
Изнесените данни напълно оборват тезата на бившия министър на ГЕРБ Ивайло Московски за необходимостта от приватизация на товарното поделение на БДЖ. Те показват, че основната причина за лошото състояние на компанията е сгрешената кадрова и управленска политика на неговото министерство. Само за справка – управител на „БДЖ Товарни превози“ е Пламен Джуров, който преди да постъпи на работа в БДЖ е не особено успешен бракоразводен адвокат.
Ако подобна дългосрочна сделка бе осъществена, дори и при взето решение за приватизация, цената на компанията би се вдигнала двойно, а интересът към нея би бил много по-голям, категорични са жп експерти.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.