Българският “Лувър” бе открит от цялото министерско войнство

Българският “Лувър”, съхранил кадастралното наименование “Квадрат 500”, бе открит официално за посетители в присъствието на премиера Бойко Борисов и почти цялото министерско войнство. За протокола: освен министър-председателят в ролята на първи посетители бяха още вицепремиерите Томислав Дончев и Румяна Бъчварова, вицепрезидентът Маргарита Попова, министърът на културата Вежди Рашидов, министърът на регионалното развитието и благоустройството Лиляна Павлова, министърът на транспорта Ивайло Московски, министърът на околната среда и водите Ивелина Василева, министърът на туризма Николина Ангелкова, зам. – кметът на Столична община с направление „Култура” Тодор Чобанов и др. официални, полуофициални и дори граждански лица.

В кратко слово премиерът Бойко Борисов, (който вероятно е единственият художник-любител, отказал покана за почетно членство в СБХ) разясни за историята каква е предисторията на “Квадрат 500”.

“Преди няколко години при акад. Светлин Русев ме бяха поканили в едно ателие и си говорехме, че няма музеи и че мазетата са пълни с картини, икони, които се рушат и аз му казах, че ще му направя музея. Ето, музеят го има днес”, скромно рече Борисов. След което индиректно показа, че вече е информиран за лошия звук при откриването на Пеещите фонтани в Пловдив, както и за пукнатините по дъното на езерото, появили се на третия ден след срязването на лентата. “Не му се радвайте много, може някоя лампа да изгори или някоя платка утре да падне”, каза Борисов и продължи със своебразен преглед на печата и електронните медии.

„Прочетох в един сайт: Откриват нов музей със стари картини и сега съм казал на Вежди това, новото крило (което още не е готово и подстъпът към него е замаскиран с огромно пано) да е с мои картини и на нови, млади автори”, рече премиерът-художник Бойко Борисов. След което изведнъж премина в чисто изкуствоведски стил и добави: „Уникални неща и експозиции има вътре, някои ги няма никъде по света. Много преди да дойде демокрацията, умни хора са давали пари и са откупували подобни неща”.

Пожелавам ви успех!, каза още премиерът и някои медии написаха “ви” с главна буква…

Може би тук му е мястото да се запитаме, защо всички официални лица наричат българската Зона-57, извинете – нашия си “Квадрат 500” – музей, а не художествена галерия. Вероятно един от най-логичните отговори е, че някои се възприемат като живи класици и единствено музеите са достойни за творбите им, а други намират по-рано творилите художници и скулптори за автори, чийто творби са за музея и по този начин се е постигагнало единомислие и единоговорене за новата придобивка:)

Прочее, ето и обяснението на Вежди Рашидов, министърът на културата, започнал и довършил българския “Лувър”.

“Мога само да благодаря за усилията на хората, които положиха доста дълго време огромен труд, за да имаме днес 25-26 хил. кв. м. музей. Това, което е важно да чуете е, че години наред България нямаше такъв музей. Шедьоври и произведения стояха в хранилищата, старееха, а не там е мястото на българското изкуство. Музеят не е място, където качваме картини, а място, където се съхранява паметта на една държава и това носи идентичността на всяка държава и нация”, обясни министърът-скулптор. Рашидов благодари на мнозина, между които изпъкна ролята на Министерство на регионалното развитие и благоустройството, (“защото този музей стана факт, благодарение на помощта на министър Лиляна Павлова”), благодари и на Ева Москова (“Която е един от първите министри на културата, която имаше идея това да бъде Национален музей, за съжаление, тогава не се намериха средства”).

“Тази сграда беше апетитна и за банки, за турски хотел, но днес се радваме на голям български музей. Благодаря също и на министър-председателя Бойко Борисов, защото във всичките ни усилия, винаги сме получавали подкрепа”, завърши словото си министърът на културата Вежди Рашидов.

Всъщност министърът завърши с констатация, че в някои отношение сме много талантливи и добри.

“Ние сме част от Европа и музеят е за европейско изкуство и ние сме подредили наравно по периоди с всички големи майстори, които ще видите в музея. Това ни прави част от Европа и ние не отстъпваме с нищо, а в някои отношения сме много талантливи и добри”, рече Вежди Рашидов при откриването на “Квадрат 500”.

А после научихме за какво от дълги години е мечтала Лиляна Павлова.

“За мен е чест и радост да присъстваме след толкова усилия и дългогодишни мечти на реализацията на този проект”, каза министърът на регионалното развитие и благоустройство Лиляна Павлова. Тя изтъкна, че на откриването има и представители на Европейската комисия, тъй като благодарение на ОП “Регионално развитие” и Европейския фонд за регионално развитие и (на) тази инвестиция от 27 млн. лв., днес България да има своя Национален музеен комплекс.

“Това, което направихме в годините 2007-2013 г. със средства от европейските фондове са инвестиции от 220 млн. лева, част от които е и Националният музеен комплекс, са свързани с подобряване на инфраструктурата, на културните институции, музеи, театри, опери и се надявам, че със съвместните ни усилия ще продължим да го правим”, заяви министър Павлова. По думите ѝ, безспорно инфраструктурата е важна, но най-важно е, че българите, България има какво да покаже. “Една сграда – да, тя трябва да е прекрасна и добре изградена, но най-важното е да можем да я напълним със съдържание, а ние можем да бъдем горди, че България има с какво да запълни всички тези паметници и това богато културно-историческо наследство, можем да го експонираме на такива прекрасни места”, каза още Лиляна Павлова.

Да ни е честит “Квадрат 500”, побрал в себе си 25 хил. кв. м. изложбена площ, което всъщност е 500 на квадрат!

Свързани публикации

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.