Около 12% от учителите в България търпят насилие от прекия си работодател, а 54 % от страна на ученици и родители, особено в детските градини. Това показват данните от изследване за здравето, работоспособността и безопасността при преподавателския труд, представени на 32-та среща на Синдиката на българските учители от неговия председател Янка Такева. Става дума не само за физическо насилие, но и за психически тормоз, който напоследък се случвал все по-често. Например учениците от горните класове заплашват преподавателите си с доноси и подписки, ако им се пише ниска оценка. Освен това в класните стаи все по-често се чували заплахи за саморазправа.
Янка Такева беше категорична, че в новия закон за предучилищно и училищно образование трябва да се въведе оценка за поведение, както в повечето европейски страни.
Българският учител работи във все по-стресова среда, отбелязват авторите на изследването. И докато през последните години материалните условия на работата са се подобрили значително, то в същото време са се появили и нарастват стресогенните и психологически пречки за провеждане на пълноценен учебен процес.
Сърдечно-съдовите болести вече засягат близо 27% от българските учители. Драстично е нараснал и броят на заболелите от диабет, провокиран от силния стрес в работната среда. От това заболяване страдат 35% от всички преподаватели у нас. Проблемите с дихателната система и опорно-двигателните функции също са зачестили.
Според Янка Такева въпреки интерактивните методи за обучение, уроците стават все по-тежки за децата и са пълни с излишни факти, които обременяват ненужно учениците. По данни на СБУ близо 8% от отпадналите от образователната система деца са се отказали точно поради тези причини, а не вследствие на недостатъчно средства.
Такева изтъкна като важна необходимост обособяването на нова политика за управлението на училищата от страна на директорските екипи. По думите на председателя на СБУ училищата ни не са финансови дружества и не може директорите да управляват само бюджетите.
В изследването на синдиката основен проблем се явява психоклиматът в училищата и препоръките сочат, че той трябва да се промени драстично, защото вреди и на двете страни в учебния процес.
В срещата на учителския синдикат участват 192-ма преподаватели от цялата страна.
Be the first to comment