Стоян Новаков: Железницата без смени по върховете може, без професионалисти долу – не


Стоян Новаков бе заместник-министър на транспорта в правителството на Кирил Петков. Има богат професионален опит в областта на транспорта и спедицията. Специализирал морско право, регистриран транспортен експерт към Европейската Комисия. 
  • Господин Новаков, точно една година след нашето последно интервю, нека да започнем с един шеговит въпрос – как върви наркотрафика по море?
  • За вас може да е шеговит въпрос, но на мене вече почва да не ми е смешно. Цялата история звучи като виц, но не е. Навремето мой приятел, с който няколко години преди това бяхме съдружници за един месец, продаде яхтата си в чужбина. Седмица по-късно новите собственици бяха заловени с наркотици. Следствието установи, че няма никаква връзка между тях и него, но тръгнаха слухове, с които отначало не смятах да се занимавам. В последствие обаче тези слухове тръгнаха и по по-сериозни медии като вашия сайт и при Веселина Томова, която много уважавам, и затова дори се наложи да си извадя удостоверение както от МВР, така и от Франция, че не съм съден и осъждан и срещу мене няма образувани проверки.
  • Да се върнем на тогавашния ни разговор. Проблемите с кадрите в жп транспорта, с  поръчката за нова жп техника и за новия договор за обществена услуга – тях ги предрекохте още тогава и имахте готови решения. Сега вашата партия е на власт, а транспортното министерство още се чуди какво да прави. Вие комуникация вътре в ПП нямате ли?
  • Бих искал да се извиня на всички железничари за това, което се случва в момента. Аз още си стоя на мнението, че реформата в железниците започва първо от запазването на професионалистите от железницата на ниско ниво, а после му е времето да се правят смени и назначения на върха. Това включва ударно вдигане на заплати и подобряване на условията на труд срещу което да се иска постигане на някакви критерии по обслужването на пътници и товари. За съжаление последно съм разговарял с министър Гвоздейков по тези теми още преди да стане министър. Оттогава никой не ме е търсил за мнение или съвет, министърът си има свой екип и съветници и цялата отговорност за решаването на проблемите в транспорта си е негова. Мога само да му пожелая успех !
  • Вие бяхте обявил за приоритет изработването на национална транспортна схема. Сегашното ръководство обаче не говори нищо на тази тема?
  • Изготвянето на национална транспортна схема на базата на железопътния транспорт е ключов момент в решаването на проблемите и на железницата и на автобусните превози. Заедно с тогавашния министър Събев организирахме работна група, в която събрахме експерти, университетски преподаватели, професори. Тази група в момента не съществува, а голяма част от тези хора, които имат експертизата да свършат тази работа не желаят за втори път да се включат в такъв проект.
  • Иначе единствено това, което знам е, че в момента се чака някакво изследване, за което са платени много пари от служебното правителство, което трябва да покаже, че изготвянето на НТС е крайно наложително.
  • След всичко, което се случи Министерството на транспорта и съобщенията затворена страница ли е за Вас?
  • Никога не съм имал за самоцел  участието си в каквато и да е власт. Аз съм отборен играч и участието ми в политиката преследва отборните, а не индивидуални цели. Не ми е проблем, че не съм назначен на един или друг пост. Боли ме обаче, че една година труд – мой и на експертите, които се  бяха ангажирали покрай мен – отива на вятъра. А това са готови решения на проблемите, които в момента тепърва излизат и не могат да бъдат решени заради недостатъчна експертиза.
  • Участвате в екипа на кандидата за кмет на Варна от ПП-ДБ Благомир Коцев. Какво можете да предложите на варненци в областта на транспорта, за да бъдат убедени те да гласуват за него?
  • Имаме много сериозна програма в областта на транспорта, която включва преди всичко проблемите с трафика и с паркирането в града. Предвиждаме построяването на 7 нови подземни паркинга с приблизително 3600 места около ключови за Варна локации – пазарите, жп гара, автогара, пристанище, Морска градина. В организацията трябва да се отчете летния период през който Варна става почти два пъти по-голяма и съответно трябва да обслужи два пъти по-голям трафик. Трябва да бъдем много внимателни, за да не се получи смесване на различните видове трафик като например тазгодишния ремонт на 1400 м път във Виница, който продължи през целия летен сезон и принуди жителите на Виница да се смесват с потока от туристически автомобили и това предизвикваше зверски задръствания по пътя Варна – Св. „Константин и Елена“. Именно затова ще има строг контрол върху пътното строителство и ще бъдат въведени интелигентни системи за управление на трафика. Освен това има заложено изграждане на обходни трасета за товарния трафик към Варна Изток и свързването на съществуващата и новоизграждащата се инфраструктура в обща мрежа. Всичко това ще представим официално при откриването на кампанията.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.