Иван Александров, икономист
В днешните времена на икономическа несигурност диамантите представляват солиден актив за запазване на капиталова стойност и могат да донесат стабилна печалба
Диамантите представляват една от най-концентрираните форми на богатство и същевременно са най-лесно преносимият физически актив.
Историята на диамантите
Диамантите имат дълга история. Още през първи век от новата ера римският натуралист Плиний пише: „Диамантът не само е най-ценният от всички скъпоценни камъни, но и от всички неща на този свят.“
Един диамант трябва да премине през много, преди да стигне до витрината на бижутера. Образува се дълбоко в земята при екстремално висока температура и под невероятен натиск, след което бива изхвърлен яростно нагоре, докато достигне близо до земната повърхност. След като бъде открит от човека, той се разцепва, изрязва и полира, докато естествената му красота блесне.
Любовта към диамантите води началото си от Индия, където диамантите се събират от реките и потоците. Някои историци смятат, че Индия търгува с диаманти още през четвърти век пр.н.е. Ресурсите на страната дават ограничени количества за също толкова ограничен пазар: богатите касти на Индия. Постепенно обаче това се променя. Индийските диаманти намират своя път към Западна Европа чрез керваните, които пътуват до средновековните пазари на Венеция.
До 1400 г. диамантите вече са се превърнали в модни аксесоари за европейския елит. В началото на 1700 г., когато доставките на диаманти от Индия започват да намаляват, Бразилия се очертава като нов важен източник. Там първите диаманти са открити в тиганите на златотърсачите, които пресяват чакъла на местните реки. Бразилия доминира световния добив на диаманти в продължение на повече от 150 години.
Докато произходът на диамантите се променя, пазарът преживява собствена еволюция. Старата управляваща класа – най-големият потребител на диаманти – вече се намира в упадък към края на 18 век. Политически катаклизми като Френската революция довеждат до промени в разпределението на богатството, като 19 век става свидетел на нарастване на богатството на Западна Европа и Съединените щати. Изследователите откриват първите големи находища на диаманти в Южна Африка в края на 19 век, точно когато търсенето на диаманти се увеличава значително.
Историята на съвременния пазар на диаманти започва на африканския континент с откриването на голямо находище през 1866 г. в Кимбърли, Южна Африка. Предприемачът Сесил Роудс създава De Beers Consolidated Mines Limited 22 години по-късно, през 1888 г. До 1900 г. De Beers, чрез своите мини в Южна Африка, контролира около 90 процента от световното производство на необработени диаманти.
През 1870 г. годишното производство на необработени диаманти е доста под един милион карата, докато през 20-те години на 20 век то вече се покачва до около три милиона карата, а 50 години по-късно годишното производство вече доближава 50 милиона карата и през 90-те години надхвърля 100 милиона карата годишно.
В края на 70-те години най-големите производители на необработени диаманти в света са Южна Африка, Заир (сега Демократична република Конго) и бившият Съветски съюз. През 80-те години производството на диаманти с по-високо качество от Русия и Южна Африка се запазва относително постоянно, но производството на диаманти с по-ниско качество в Заир се увеличава повече от два пъти.
През 1982 г. новата високопродуктивна мина Jwaneng в Ботсвана започва да добива голямо количество висококачествени диаманти, което прави страната трета в света по общ добив и втора по стойност на добитите диаманти. De Beers сключва договор с правителството на страната за закупуване на продукцията от мината и Ботсвана изгражда своя собствена индустрия за рязане на диаманти. Световният добив се разрасва значително с откриването на мини в Австралия през 1985 г. и важни нови находища в Северна Канада през 2000 г. Пазарът се променя особено много след 1990 г., поне толкова, колкото в годините след откриването на диаманти в Южна Африка през 1866 г. и създаването на компанията De Beers. 90-те години откриват значителни нови находища и стимулират бързия растеж на нови центрове за рязане.
Блясъкът на диаманта е ценен от векове, но няма много научни познания за него преди началото на 20 век. Оттогава знанието за диамантите се увеличава значително, с всеобхватни изследвания на химици, физици, геолози, минералози и океанографи, като през последните 50 години учените са научили много за това как се образуват диамантите и как се транспортират до земната повърхност. Тези знания улесняват значително прогнозирането на местоположението на нови находища.
Антверпен – световният център на търговията с диаманти
Съвременната търговия с диаманти е тясно свързана с град Антверпен в Белгия поне от няколко столетия. Най-големият пристанищен град в Белгия и до днес носи славата на най-важния център за търговия с диаманти в световен мащаб. Всъщност, около 84% от всички необработени и 50% от всички обработени диаманти в света се търгуват там. Търговията със скъпоценните камъни започва преди около 500 години, когато първите необработени камъни са доставени от Индия, а значението на Антверпен започва да нараства след като френският крал Франсоа I започва да поръчва диаманти от майсторите в града.
Антверпен винаги се е славил като град на възможностите. Търговията с диаманти в града е тясно свързана с името на Лодевик ван Беркен (Lodewyk van Berken), който през 1476 година изобретява революционен уред, наречен скаиф (scaif) представляващ полиращо колело, напоено със смес от зехтин и диамантен прах, благодарение на което става възможно да се полират всички фасети на диаманта симетрично под ъгли, които отразяват най-добре светлината. Обработени с помощта му, диамантите придобиват изключителен блясък и чистота на формата, което започва да привлича представители от всички слоеве на европейския елит. През 1477 ерцхерцог Максимилиан Австрийски, по-късно и император на Свещената Римска империя от династията на Хабсбургите поръчал от Антверпен диамантен пръстен за бъдещата си съпруга, което поставило началото на традицията да се подаряват такива годежни пръстени. Откриването от Вашку да Гама на директен път до Индия още повече затвърждава силата на Антверпен в търговията с диаманти. Благодарение на силните си търговски връзки по море с Лисабон, Антверпен окончателно измества конкурента си Венеция.
Световният диамантен център на Антверпен (Antwerp World Diamond Centre – AWDC) е създаден през 1973, за да представлява цялата диамантена индустрия на града. Намиращ се в сърцето на бизнеса с диаманти, улица Ховенирстрат, той контролира едновременно вноса и износа на скъпоценни камъни в града.
Днес Антверпен може да се похвали с най-реномираните майстори-бижутери, създаващи едни от най-красивите украшения, които пленяват въображението на милиони хора по целия свят.
Инвестициите в диаманти
Инвестирането в диаманти е отличен начин за диверсифициране на портфолиото, като те представляват оптимално средство за защита на спестяванията от хиперинфлация и икономически кризи.
Диамантите предлагат добра възвръщаемост, като увеличението на стойността им е стабилно през годините, като в световен мащаб то се равнява на средно +14,47% в периода от 1960 до 2013 г.
Инвестирането в диаманти има няколко основни преимущества:
- Сигурност
Диамантите са едно от най-сигурните инвестиционни вложения. Те съдържат повече стойност на милиграм от всеки друг търгуван елемент в света. Най-хубавото при тях е, че предлагат изключителна ценова стабилност при икономически кризи. Диамантените инвестиции предпазват от сривове на пазара и дефлация, като е малко вероятно при тях да се наблюдава свръхпредлагане.
- Преносимост
Малкият размер на диамантите ги прави лесни за пренасяне, което дава възможност да се концентрира много богатство на едно място. Малкият размер също така предполага, че няма нужда от много място за съхранение. Те заемат по-малко място от златото и са практически неоткриваеми. Нищо друго на пазара не може да се сравни с диамантите по съотношението на техните стойност и обем.
- Конвертируемост
Диамантите са международна обменна валута, тъй като лесно могат да се конвертират в пари практически навсякъде по света. Цените на диамантите се определят от индекса Rapaport, който установява средната им стойност на борсата и определя цената им в щатски долари.
- Рядкост
Диамантите стават все по-оскъдни поради изчерпването на капацитета на съществуващите мини и факта, че нови такива се откриват изключително рядко.
- Растящо търсене
През последните години се наблюдава повишено търсене на диаманти, особено в развивиащи се страни като Бразилия, Индия и Китай, което се дължи на растящите им икономики и динамичното нарастване на средната класа, при което диамантите стават достъпни за все по-голяма част от населението.
- Селективна ликвидност
Диамантите могат да поддържат висока ликвидност, която варира в зависимост от сегментите, в които се търгуват. Като цяло има два основни сегмента: много рядки диаманти (продавани на частни колекционери, обикновено препродавани чрез аукционни къщи) и диаманти от търговски клас (широко разпространени и най-предпочитани от инвеститорите).
– Уникалност
За разлика от среброто или златото, всички диаманти са уникални. Предлагат се с различни нива на чистота, форма на обработка, цветове и тегло. Следователно има изобилие от варианти за всякакви предпочитания и бюджет.
Препоръчително е инвеститорите да отделят достатъчно време, за да се запознаят с различните видове чистота, форма на обработка и цветове, тъй като някои са по-популярни от други и следователно могат впоследствие да бъдат по-лесно препродадени.
Правила при инвестиране в диаманти
Въпреки че има много преимущества при закупуванто на диаманти с инвестиционна цел, има и потенциални недостатъци. Както при всеки друг инвестционен клас, ако се следват няколко добри практически съвета, може да се сведе до минимум вероятността от загуба. Например, за много хора е трудно да оценят качеството на един камък. Затова основно правило е да се закупуват диаманти от компании с доказано име, които се занимават изключително с продажбата на диаманти, снабдяващи се с камъните директно от мини. Продавачите на диаманти, които са в бизнеса от десетилетия могат да гарантират, че камъните им са сертифицирани от най-реномираните сертифициращи органи, като GIA (Gemological Institute of America) или HRD Antwerp.
Инвестицията в бижута, сребърни, златни и какви ли не, винаги си заслужава.