През целия август в ателиетата на НХА на „Шипка“ 1 и на бул. „Цариградско шосе“ 73 в София млади преподаватели дават свобода за развитието на въображението и творческите способности на малчуганите
Татяна Явашева
Снимки: Симона Дянкова
Ако търсите начин как въображението и творческите способности на вашето дете да се развиват, Лятната академия за деца и ученици (ЛАДУ) е отлична възможност. Тя се организира от Националната художествена академия (НХА) вече 15 години и проектът постоянно се разширява и надгражда с нещо ново и различно. От две години през август в София освен в ателиетата на ул. „Шипка“ 1, занимания се провеждат и в сградата на Факултета за приложни изкуства и дизайн на бул. „Цариградско шосе“ 73. От 6 години през юли ЛАДУ работи с деца и ученици в Бургас във Филиала на НХА, който е на морския бряг. И ето какво споделя Мария Ландова, ръководител на проекта: „Тази лятна академия се роди през 2010 г., тъй като видях, че през август всички от НХА са в отпуска и сградите се затварят. Тогава ми дойде идеята вратите широко да се отворят за децата. Успехът се дължи и на щастливата ми хрумка, че с децата е най-добре да работят младите хора – студенти и наскоро завършили Академията, които имат и втора специалност „Методика на художественото образование“. Всички те обичат децата, имат енергия и желание за работа с тях. Затова мога да им се доверя и да правя сложни програми, с които те в движение се справят, и така получават сериозен тренинг. За децата и за техните родители тази възможност е много важна. Ползата е огромна, тъй като в ранна възраст се развиват сетивата за общуване с изкуството. Децата рисуват и така усвояват всичко около себе си – през своето мислене и емоции. Сега отрано им дават смартфони в ръцете и се губи връзката между наблюдението на света и предаването върху лист. Децата стават консуматори на готови картинки. При нас те започват да използват очите, въображението, мисълта си, работейки с различни материали“.
Срещаме се с преподаватели и деца, които творят в сградата на Факултета за приложни изкуства и дизайн на бул. „Цариградско шосе“ 73:
– Деца, какво ви харесва тук?
– Всичко!
– Как се чувствате?
– Отлично! – казват в един глас малките художници.
Аделина Николова е ръководител на екипа и води ателие „Рециклиране“. В него децата се учат да използват отпадъчни материали и да им придават нова функция. Аделина е завършила „Дизайн на детска среда“, има магистратура по арт терапия. Работи като арт терапевт с деца със СОП и вече за пета година е част от този проект. Всичко това ѝ носи голямо удовлетворение, тъй като натрупва много опит в импровизациите и справянето с всякакви ситуации: „Тук децата са главните действащи лица и те имат свободата да творят без ограниченията в училище. Всяка година Лятната академия е различна, но и един с друг ден не си приличат, разнообразието е голямо. Децата се запознават с творчеството на големи художници и с моменти от историята на изкуството“.
Маргарита Георгиева е завършила „Дизайн за детската среда“ и за първа година води ателие „Книжка играчка“, в което децата правят различни книжки и украси, изработват например рибки и медузи: „Целта ми в работата с децата е те още повече да заобичат книгите и да се влюбят в изкуството. Приложното изкуство им дава възможности за много експерименти с разнообразни материали. Децата са най-голямото ми вдъхновение, те ми дават увереност, че изкуството ще продължи да съществува. В часовете по рисуване в училище е нужно да има повече експерименти и свободни задачи, за да се освободи мисленето на децата. Тук те създават книжки с лични истории, които след време, вярвам, че истински ще ги очароват, когато отново ги разгърнат“.
Миа Кинанева ще е в четвърти клас. Тя е създала книжката „Отвътре навън. Зодиите и емоциите“. Включила е две важни според нея емоции – въображение и лъжа. Отврат е още една емоция, изпитвана от хора, които не харесват нищо у другите, но държат всичко да е перфектно. Радостта за нея е най-хубавата емоция, тъй като е свързана с чудесни преживявания. Работила е и в ателиетата по рециклиране, керамика и скулптура.
Каталина Василева е завършила „Плакат и визуална комуникация“, има магистратура по арт терапия. Участва за трета поредна година, привлечена от голямата динамика на тази работа и бързата промяна на обстоятелства. Изтощително, но и силно зареждащо е взаимодействието с децата, тяхната любов обаче е незаменима. Колективът от млади преподаватели също я мотивира да е всеотдайна в работата: „Преподаването на много нови неща поддържа пламъка и интереса, калява и създава характер. Децата имат силно развито въображение, неговият „убиец“ са технологиите, когато те не са просто помощник“.
Ава Димова е на 10 години. Харесва ѝ да твори, иска да опита нови неща.
Тук телефоните се ползват от децата само ако търсят примери или искат да слушат музика, докато рисуват. Екипната работа се насърчава.
Симона Дянкова е магистър по реставрация. Привлечена е от тази работа в динамична среда с деца от различни възрасти, но и със СОП. Работата е интересна, учи я на търпение, на систематично обясняване на информацията: „Децата виждат света по много по-различен начин от възрастните. Те имат неограниченост в мисленето. Често питат „Защо?“. Казват, че за да разбереш нещо, трябва да го преподаваш. В преподаването научавам как работят някои неща, тъй като постоянно трябва да давам отговор на въпроса „Защо?“. Някои от децата са много силни в рисуването, други – в организацията. Виждаме ги сега и е интересно какви ще са те след 10 години. Развиваме и работата в екип. Тази риба тук е направена от три екипа. Насърчаваме ги и заедно да работят върху една по-голяма рисунка, което също е работа в екип. Те всеки ден избират две ателиета, в които да работят. Това е предизвикателство за нас, преподавателите, което ни учи как по-апетитно да представяме своите ателиета“.
Петър Данчев също обича работата с деца, иска да натрупа опит като преподавател по керамика и други приложни изкуства и Лятната академия за него е чудесна възможност: „Децата са позитивни, изморително е да се работи с тях, но пък точно тук мога да видя кое в преподаването ми куца и да го изгладя занапред. Обречен съм на керамиката, тъй като съм четвърто поколение керамик, завършил съм и паралелка по керамика в Троян. Но леко съм кривнал встрани и ще съм в трети курс на специалността „Дизайн на порцелан и стъкло“. Помагам в семейния ни бизнес, но през този август успях да се освободя от ангажиментите, за да работя тук, с децата“.
Проектът завършва с изложба в галерия „Академия“ в края на август с най-добрите работи, създадени през този месец. И за да завършим с усмивка от ателиетата на бул. „Цариградско шосе“ 73, ще разкажем любопитна случка. Едно от децата се изцапва цялото с боя. Преподавателите питат момиченцето как ще се измие. „Няма нищо лошо да се мацаме, човек се къпе всеки ден“, отвръща им малката Кали.
Be the first to comment