В Лятната академия за деца и ученици всеки е художник

През целия август в ателиетата на НХА на „Шипка“ 1 и на бул. „Цариградско шосе“ 73 в София млади преподаватели дават свобода за развитието на въображението и творческите способности на малчуганите

Татяна Явашева

Снимки: Симона Дянкова

Ако търсите начин как въображението и творческите способности на вашето дете да се развиват, Лятната академия за деца и ученици (ЛАДУ) е отлична възможност. Тя се организира от Националната художествена академия (НХА) вече 15 години и проектът постоянно се  разширява и надгражда с нещо ново и различно. От две години през август в София освен в ателиетата на ул. „Шипка“ 1, занимания се провеждат и в сградата на Факултета за приложни изкуства и дизайн на бул. „Цариградско шосе“ 73. От 6 години през юли ЛАДУ работи с деца и ученици в Бургас във Филиала на НХА, който е на морския бряг. И ето какво споделя Мария Ландова, ръководител на проекта: „Тази лятна академия се роди през 2010 г., тъй като видях, че през август всички от НХА са в отпуска и сградите се затварят. Тогава ми дойде идеята вратите широко да се отворят за децата. Успехът се дължи и на щастливата ми хрумка, че с децата е най-добре да работят младите хора – студенти и наскоро завършили Академията, които имат и втора специалност „Методика на художественото образование“. Всички те обичат децата, имат енергия и желание за работа с тях. Затова мога да им се доверя и да правя сложни програми, с които те в движение се справят, и така получават сериозен тренинг. За децата и за техните родители тази възможност е много важна. Ползата е огромна, тъй като в ранна възраст се развиват сетивата за общуване с изкуството. Децата рисуват и така усвояват всичко около себе си – през своето мислене и емоции. Сега отрано им дават смартфони в ръцете и се губи връзката между наблюдението на света и предаването върху лист. Децата стават консуматори на готови картинки. При нас те започват да използват очите, въображението, мисълта си, работейки с различни материали“.

Срещаме се с преподаватели и деца, които творят в сградата на Факултета за приложни изкуства и дизайн на бул. „Цариградско шосе“ 73:

– Деца, какво ви харесва тук?

– Всичко!

– Как се чувствате?

– Отлично! – казват в един глас малките художници.

Аделина Николова е ръководител на екипа и води ателие „Рециклиране“. В него децата се учат да използват отпадъчни материали и да им придават нова функция. Аделина е завършила „Дизайн на детска среда“, има магистратура по арт терапия. Работи като арт терапевт с деца със СОП и вече за пета година е част от този проект. Всичко това ѝ носи голямо удовлетворение, тъй като натрупва много опит в импровизациите и справянето  с всякакви ситуации: „Тук децата са главните действащи лица и те имат свободата да творят без ограниченията в училище. Всяка година Лятната академия е различна, но и един с друг ден не си приличат, разнообразието е голямо. Децата се запознават с творчеството на големи художници и с моменти от историята на изкуството“.

Маргарита Георгиева е завършила „Дизайн за детската среда“ и за първа година води ателие „Книжка играчка“, в което децата правят различни книжки и украси, изработват например рибки и медузи: „Целта ми в работата с децата е те още повече да заобичат книгите и да се влюбят в изкуството. Приложното изкуство им дава възможности за много експерименти с разнообразни материали. Децата са най-голямото ми вдъхновение, те ми дават увереност, че изкуството ще продължи да съществува. В часовете по рисуване в училище е нужно да има повече експерименти и свободни задачи, за да се освободи мисленето на децата. Тук те създават книжки с лични истории, които след време, вярвам, че истински ще ги очароват, когато отново ги разгърнат“.

Миа Кинанева ще е в четвърти клас. Тя е създала книжката „Отвътре навън. Зодиите и емоциите“. Включила е две важни според нея емоции – въображение и лъжа.  Отврат е още една емоция, изпитвана от хора, които не харесват нищо у другите, но държат всичко да е перфектно. Радостта за нея е най-хубавата емоция, тъй като е свързана с чудесни преживявания. Работила е и в ателиетата по рециклиране, керамика и скулптура.

Миа Кинанева с книжката „Отвътре навън. Зодиите и емоциите“

Каталина Василева е завършила „Плакат и визуална комуникация“, има магистратура по арт терапия. Участва за трета поредна година, привлечена от голямата динамика на тази работа и бързата промяна на обстоятелства.  Изтощително, но и силно зареждащо е взаимодействието с децата, тяхната любов обаче е незаменима. Колективът от млади преподаватели също я мотивира да е всеотдайна в работата: „Преподаването на много нови неща поддържа пламъка и интереса, калява и създава характер. Децата имат силно развито въображение, неговият „убиец“ са технологиите, когато те не са просто помощник“.

Ава Димова е на 10 години. Харесва ѝ да твори, иска да опита нови неща.

Ава Димова със своя творба

Тук телефоните се ползват от децата само ако търсят примери или искат да слушат музика, докато рисуват. Екипната работа се насърчава.

Симона Дянкова е магистър по реставрация. Привлечена е от тази работа в динамична среда с деца от различни възрасти, но и със СОП. Работата е интересна, учи я на търпение, на систематично обясняване на информацията: „Децата виждат света по много по-различен начин от възрастните. Те имат неограниченост в мисленето. Често питат „Защо?“. Казват, че за да разбереш нещо, трябва да го преподаваш. В преподаването научавам как работят някои неща, тъй като постоянно трябва да давам отговор на въпроса „Защо?“. Някои от децата са много силни в рисуването, други – в организацията. Виждаме ги сега и е интересно какви ще са те след 10 години. Развиваме и работата в екип. Тази риба тук е направена от три екипа. Насърчаваме ги и заедно да работят върху една по-голяма рисунка, което също е работа в екип. Те всеки ден избират две ателиета, в които да работят. Това е предизвикателство за нас, преподавателите, което ни учи как по-апетитно да представяме своите ателиета“.

Петър Данчев също обича работата с деца, иска да натрупа опит като преподавател по керамика и други приложни изкуства и Лятната академия за него е чудесна възможност: „Децата са позитивни, изморително е да се работи с тях, но пък точно тук мога да видя кое в преподаването ми куца и да го изгладя занапред. Обречен съм на керамиката, тъй като съм четвърто поколение керамик, завършил съм и паралелка по керамика в Троян. Но леко съм кривнал встрани и ще съм в трети курс на специалността „Дизайн на порцелан и стъкло“. Помагам в семейния ни бизнес, но през този август успях да се освободя от ангажиментите, за да работя тук, с децата“.

Проектът завършва с изложба в галерия „Академия“ в края на август с най-добрите работи, създадени през този месец. И за да завършим с усмивка от ателиетата на бул. „Цариградско шосе“ 73, ще разкажем любопитна случка. Едно от децата се изцапва цялото с боя. Преподавателите питат момиченцето как ще се измие. „Няма нищо лошо да се мацаме, човек се къпе всеки ден“, отвръща им малката Кали.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.