Цветанов: Добрият вариант е държавата да финансира мюсюлманските училища

Автор: Иглика Горанова, сп. Икономист

Г-н Цветанов, Патриотичният фронт предложи промени в Закона за вероизповеданията, с които иска всички проповеди да се провеждат на официалния, български език, както и да се въведе публичност на даренията по подобие на австрийското законодателство. ГЕРБ ще подкрепи ли подобни промени?

– Действително в Австрия наскоро приеха промени в Закона за исляма, с които се въведе съвсем друг тип регулация, за да се дадат допълнителни гаранции срещу радикалния ислям. Всичко това стана след обсъждане с мюсюлманската общност.

Преди ПФ да оповести този закон, е имало срещи между парламентарните групи в посока към промяна на Закона за вероизповеданията. По време на лятната отпуска на депутатите ще се направи правен анализ на европейското законодателство, ще има срещи с Дирекцията по вероизповеданията, за да видим какви са добрите практики в Европа и дали може да ги приложим у нас.

На кръгла маса по проблемите с радикалния ислям, проведена в парламента, беше лансирана старата идея държавата да финансира образованието в средните мюсюлмански духовни училища. Подкрепяте ли подобно предложение?

– Смятам, че по-добрият вариант е държавата да финансира образованието в училищата, за да е гарант, че се запазва националният суверенитет. Финансирането от страна на държавата ограничава чужди влияния. В този контекст може да направим сравнение с финансирането на партиите. От гледна точка на държавния интерес партиите трябва да бъдат финансирани от бюджета, вместо да получават средства от олигархични кръгове, които поставят политическите формации в зависимост от корпоративни интереси.

Проектозаконът за борба с тероризма, който влезе на първо четене в парламента, дава ли някаква сигурност, че може да се защитим от атаки?

– Няма държава, която да каже, че е защитена от терористични атаки. Бях в Израел на конференция, посветена на борбата с тероризма. На нея се разглеждаше „Ислямска държава“ и финансирането й, очерта се каква е тенденцията в Близкия изток. Чухме много добри анализи, които показаха начина, по който „Ислямска държава“ планира своята дейност. Тя има много добре структурирана пропагандна дейност и стига до всеки един, който се интересува от ИДИЛ. Вече не говорим за организация, при която идват хора от Европа, обучават се и се връщат обратно на Стария континент като камикадзета, а за едно саморадикализиране, което създава т.нар. самотни вълци. Видяхте, че последните терористични актове в различни европейските страни, при които загинаха хора и имаше много ранени, автоматично се припознават от „Ислямска държава“, независимо че не става дума за обучени от ИДИЛ бойци. Информацията, която имахме за атентаторите, е, че някои от тях са хора с психически разстройства, аутсайдери, които са родени в съответната европейска страна. Затова е изключително необходим анализ на риска, който да покаже възможните опасности.
Проектозаконът за борба с тероризма, който внесохме в парламента и бе приет на първо четене, създава по-добра координация и по-ясни правила на действие, ако възникне заплаха за терористична атака. Има и допълнителни мерки, които са ограничителни и са насочени към заподозрени лица, или за които има данни, че са склонни да извършат терористичен акт.

Правозащитни организации реагираха на тези ограничения, като заявиха, че те могат да засегнат и трети лица. Ще прецизирате ли текстовете преди второ четене?

– На всички е ясно, че имаме променена среда на сигурност и че сме длъжни да се съобразим с новите реалности. Правим правен анализ на европейското законодателство и смятаме, че Германия и Австрия са добри модели в това отношение. В момента сме в диалог с представители на Европейския парламент, запознали сме се с опита на Израел, като целта на всички тези усилия е да можем да използваме експертизата им. Ще направим дискусия в края на септември, на която ще поканим и правозащитните организации и там ще се чуят всичките аргументи. Ясно е, че хората, които извършват терористични актове, не спазват правилата, а въпросът права или сигурност винаги се е поставял в европейските страни, когато те взимат мерки в посока към по-сериозен контрол и ограничения. Обикновено тези мерки засягат граждански права. Трябва да намерим баланса и ще се постараем да го направим максимално добре. Наясно сме, че няма как всички парламентарни групи да застанат като един зад този закон, особено като имаме предвид нападателното поведение на опозицията в последно време, но ще се постараем да потърсим максимална подкрепа.

Лятната сесия на парламента приключва с приемането на втория пакет промени в Закона за съдебната власт. Може ли да се каже, че те осигуряват на гражданите справедливо правосъдие?

– Трябва време, за да се видят резултатите от приетите промени в Закона за съдебната власт и хората да усетят върховенството на закона. Промените, които направихме, бяха съобразени с всички препоръки от страна на Европейската комисия. Разделихме Висшия съдебен съвет на две колегии – прокурорска и съдийска, подкрепихме съдийското самоуправление, дадохме още правомощия на Инспектората на ВСС, който да изпълнява проверките за почтеност на магистратите. Успяхме да се обединим и да променим конституцията, за да станат възможни тези промени. Искам да подчертая ролата на министъра на правосъдието Екатерина Захариева, която направи всичко възможно тези промени да се случат чрез диалог. Тя успя да формулира основните приоритети, да ги защити пред всички парламентарни групи и да получи подкрепа. Както и да чуе аргументите против и да се съобрази с тях.

– АБВ обяви, че подкрепя кандидатурите на Георги Първанов и на Ивайло Калфин за президент и вицепрезидент. Очертава ли се лидерска битка на тези избори?

– Нека направя уточнението, че АБВ само е взело политическо решение за номинацията на тези кандидатури, но те не са кандидати на левицата. Така че ние все още не сме наясно коя е кандидатпрезидентската двойка, излъчена от това политическо пространство.

В момента всяка една от политическите партии провежда разговори и обсъждания кой да номинира. Нашата позиция като най-голяма партия е, че не трябва да даваме тон как да изглеждат кандидатите на останалите партии и затова ще си обявим кандидатпрезидентската двойка в началото на септември.

Всички анализи сочат, че в сложната обстановка от гледна точка на сигурност, в която се намираме, президентският дебат трябва да осигури възможност да се видят качествата на всички кандидати. Единствената препоръка, която си позволяваме да дадем, е да се заложи на конструктивния дебат. ГЕРБ ще издигне кандидатпрезидентска двойка, която да има много ясен профил и да защитава това, което страната ни е постигнала през последните 26 години и с членството в ЕС и в НАТО.

Цялото интервю четете в сп. Икономист

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Current day month ye@r *