Свободният пазар ражда монопол

Автор: Чавдар Найденов, фейсбук

Свободният пазар ражда монопол. Четири тех-гиганта убиват музикалната и книгоиздателската индустрия, скоро и филмовата. Амазон превзема търговията на дребно.
Приходите например в музикалната индустрия са спаднали от 40 млрд. долара през 1999 г. на 15 млрд. през 2014 г.- въпреки че слушането се увеличава. Разликата отива в Епъл, Spotify, Youtube и пр. Те не произвеждат музика, а осигуряват достъп до нея. С тях музикантите и традиционните посреднически фирми не могат да се пазарят. Ютюб им плаща под една десета от пени на едно слушане. Средните авторски хонорари и проценти за публикувани книги спадат до степен, че само от професионално писане вече не може да се живее в САЩ. Причината е, че Амазон продава вече 55% от всички книги и 82% от всички електронни книги на цени, с които книжарниците не могат да се конкурират.
Излиза, че не само иновациите, но все повече изсмукването и задушаването на творчеството движи тех-индустрията към шеметни успехи. Точно триумфът на свободния пазар става неговата трагедия.
Капът се връща към началото на 20-ти век. Тогава Рокфелър е контролирал 90% от нефтения пазар чрез контрол върху ж.п. линиите. По някакво чудо, въпреки неговата лобистка сила, САЩ въвеждат антимонополното законодателство. Стандард ойл е разбит със закон на 34 отделни фирми. Но този закон бе обезсилен на етапи от 90-те гг. насам. И важи само за САЩ. А глобализираните компании на САЩ днес действат навсякъде.
Поуки много. В нашата малка икономика например, култът към по-силния не утвърждава капа, а отглежда феодализъм. Погледнато по-широко, олигополът в много сектори един ден ще бъде просто изкупен ангро от глобални гиганти. Погледнато още по-широко, рано или късно западните монополи ще се сблъскат в своята експанзия с местните протекции в по-големи икономики като Китай, Индия, Япония, Бразилия, Германия, Франция – и това ще бъде политически/военен сблъсък.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Current day month ye@r *