Реформата на КАТ гази много интереси

Автор: Иглика Горанова, сп. Икономист

Акцията за реформиране на КАТ ще даде първи резултати още в края на месеца, а през есента опашките пред гишетата значително ще намалеят, след като станат факт някои основни промени в работата на Пътната полиция. „Докато административните улеснения не станат факт, няма да има отпуски за чиновниците”, обясни шефът на Агенцията за електронно управление Росен Желязков.

Мярката със забрани за отпуск е предшествана от няколко срещи в МВР и Министерския съвет, на които премиерът Бойко Борисов заяви, че иска в най-кратки срокове да се сложи край на висенето пред гишетата, което тормози бизнеса и гражданите. В столичния КАТ, където ситуацията е най-тежка, всеки, който регистрира колата си, трябва си вземе един ден отпуск, за да премине през всички процедури. На ден оттам минават 800 – 900 души, като за услугите се чака средно между 5 и 8 часа.

В ръцете на нотариусите

Реформата обаче ще е по български образец, защото независимо от желанието на кабинета за намаляване на административната тежест българският гражданин няма да може да ползва онлайн услуги, както е в Естония и Швеция например. И в двете страни пътната администрация предлага онлайн услуга, чрез която може да се видят параметрите на колата и прегледите ѝ, преди да бъде закупена по интернет. У нас въпросът дали една кола е крадена, или не, няма да се проверява онлайн, а от нотариусите, които ще продължат да изповядват сделките с автомобили втора ръка, макар че в нито една друга европейска държава няма такъв тежък режим при покупко-продажба на автомобили, които са движима, а не недвижима собственост. В замяна на запазване на правомощието си от 1964 г., когато колата се считала за изключителна ценност и затова се е предвиждала нотариална заверка, нотариусите предложиха след изповядване на сделката те да подават информацията на КАТ, а не гражданите, както бе досега. Мотивът им за това облекчение е, че те имат вече такава изградена система с МВР и няма проблем да поемат тези функции. Кабинетът изглежда съгласен на тази мярка. Росен Желязков описа как точно ще става смяната на собствеността на автомобил при новата организация на работа. „Още след посещението при нотариуса цялата информация за страните и моторното превозно средство се изпраща в КАТ. Там изготвят талона, на страницата си информират в кой ден и час човек може да отиде и да си го вземе. Всичко се плаща на ПОС терминал или по електронен път. От КАТ пращат данните в общината по местоживеене на новия собственик. Това е посоката, в която вървим“, обясни процедурата Росен Желязков. Така хем нотариусите ще са доволни, че си запазват приходите от такси, които са средногодишно 20 млн. лв. само за нотариални заверки за собственост на автомобили, хем може да се отчете реформа.

Бойко Борисов призна обаче, че има и един неизяснен въпрос. Нотариусите нямат достъп до системата на КАТ да правят проверки дали един един автомобил е краден или не и трябва да се реши този въпрос. В противен случай клиентите ще изповядват сделка и в КАТ може да се окаже, че са си купили краден автомобил.

Собствен сайт и WC

До края на месеца се очаква да бъде пуснат сайт на КАТ с услугите, които предлага. В момента КАТ няма такъв самостоятелен сайт, което силно затруднява гражданите. Изработването му е възложено на „Информационно обслужване” и няма да струва нищо на бюджета. Указателните табели също ще станат факт в най-кратки срокове, казаха пред „Икономист” от пресцентъра на МВР. И добавиха, че все още текат преговори в рамките на работната група коя от наредените мерки от премиера Борисов в какви срокове да се случи. От МВР са поискали средства за преоборудване на КАТ защото техниката, с която извършват замерванията на автомобилите е остаряла. Трябват пари и за изкопаване на канализация, която ще позволи на КАТ – София, най-сетне да разполага със собствени тоалетни. В момента в столичния КАТ няма тоалетна дори за служителите. От МВР отказаха на този етап да кажат колко ще струва всичко това, защото вървят преговори в работната група за необходимата сума.

Върви процес и на улесняване на работата с ПОС терминали, като те няма да са свързани само с една сметка, както е сега, и гражданите са принудени да плащат по-високи такси на банковите гишета, където могат да платят накуп за няколко услуги.

Измислените правила

Най-сериозната част от реформата, която ще намали опашките, е в „Пътна полиция” да престанат да пререгистрират превозните средства, когато те бъдат купени от човек от друг град, съобщи Росен Желязков. Обсъжда се и поправка, според която шофьорските книжки стават безсрочни, а не както сега, да важат десет години. Това съществено ще намали потока от хора, които висят пред гишетата.

Средногодишно закупените на старо автомобили е 200 хил.

Отмяната на пререгистрацията на превозни средства, които са закупени в страната, е логична, защото тя е пример за събиране на незаконни такси. В наредбата, която определя начина на регистриране, отчет, пускане в движение и спиране на моторните превозни средства, няма текст, който да задължава гражданите с постоянно местожителство в София например, които са си купили автомобил от Пловдив, да отидат с него в КАТ – София, да го пререгистрират и да получат нов номер. Независимо че наредбата не е определила такова изискване, КАТ си го е въвел и гражданите са длъжни да се редят на опашки да пререгистрират колите си, както и да плащат такси за нови номера.

Сред предвидените мерки е и издаването на шофьорски книжки – при смяна на постоянния адрес вече няма да става в местния КАТ, а в РПУ-то, където се сменя и личната карта.

„Трябва воля и натиск върху администрацията. Не съм убеден, че всичко това ще стане с всеобщ ентусиазъм”, коментира начина на водене на разговорите във ведомствата, ангажирани с промените, вицепремиерът по еврофондовете Томислав Дончев.

СТАРА ИСТОРИЯ

Дългото преместване на КАТ – София

Освен идеите за ремонт на сградата в София, където са най-големите опашки, бившият вътрешен министър и настоящ шеф на парламентарната група на ГЕРБ Цветан Цветанов възкреси старата идея за преместване на КАТ. „Говорих с кмета на София Йорданка Фандъкова и тя е „за” идеята КАТ – София, и КАТ – Софийска област, да бъдат преместени от кварталите „Дървеница” и „Слатина” в покрайнините на София“, каза пред „Икономист” Цветанов. Според него подходящо място за преместване е сградният фонд в терена на жандармерията, на разклона за с. Герман. Цветанов припомни, че към терена на КАТ в кв. „Дървеница” има реституционни претенции.

За да стане преместването на КАТ обаче, ще са необходими отделни решения на МС и сериозни средства. „Преместването ще отнеме време, затова преди това трябва да се изпълнят мерките, които сега бяха набелязани”, допълни Цветанов.

Преместването на КАТ на набелязания нов терен е идея от 2008 г. Тогавашният вътрешен министър Румен Петков бе съобщил, че тя е била съгласувана с главния архитект на София. Още тогава Столичната община е предложила терена от 380 дка за нуждите на КАТ, а Асоциацията на вносителите на леки коли изрази готовност да финансира изграждането му, защото годишно у нас се регистрират 400 000 автомобила, от които над 120 000 в София.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Current day month ye@r *