Извинете, имате ли ПОС терминал?

Област на политика:

Скритите ПОС терминали

 Онзи ден отидох в Първо РУ „Полиция“ в град Бургас, за да получа новия си задграничен паспорт. Бях предупреден още при подаването, че ще трябва при получаването да платя глоба(заради забавено връщане на стария), чиято стойност се очаква да бъде 20 лева. След представянето на документ за самоличност, служителката на гишето ме подкани да отида на касата, т.е. банковия клон, който е вътре, да си платя 20 лева глоба и да се върна отново. Касиерката от банката ми взе 22.50 лв. Разбира се не очаквам банките да работят без комисионна, но веднага след като вече бях платил си спомних, че съм попадал на материали в медиите точно по тези въпроси и там обясняваха как би трябвало в държавните учреждения да има ПОС терминали и може да се избегне плащането на банкови такси. За мен ситуацията беше вече приключила, но реших да проверя все пак как стоят нещата. Огледах се и никъде не видях ПОС терминали, нито табелки или нещо друго, което би могло да подскаже, че съществуват и са опция за гражданите, ползващи предлаганите услуги. Попитах служителка на едно от гишетата и тя ми отговори, че има ПОС терминал. Междувременно се убедих, че правилно съм разбрал, че не се дава такава опция, а на други граждани също в прав текст беше казано да отидат на касата и да платят каквото дължат. Позволих си при връщането на стария и получаване на новия паспорт отново при първата служителка да я попитам защо след като има ПОС терминал тя ме е пратила на каса, където трябва да се плати и комисионна. Служителката ми обясни, че не ми е казала за наличието на ПОС терминал, тъй като не съм попитал, а на въпроса дали смята, че човек би искал да плати доброволно 22.50 за нещо, за което може да плати 20, ми отговори, че не всеки гражданин има дебитна карта и не всеки би искал да се разплаща по този начин. По тази причина било необходимо изрично волеизявление на гражданина и тогава можел да плати по този начин.

Разрових се из мрежата и намерих доста материали по темата, включително статии от преди 3 години, в които се обяснява, че е масова практика служители да крият от гражданите факта, че разполагат с възможността да платят с карта и без комисионни. Намерих включително и сходни обяснения, че едва ли не повечето хора предпочитали да плащат в брой, тъй като ПОС терминалите ги забавяли. Изглежда за 3 години не се е променило кой знае какво, поне на повечето места. Докато обменях впечатления по темата разбрах, че това продължава да е практика особено в паспортните служби, както и в пътна полиция (включително столичния КАТ). Ако попитате за ПОС  терминал ще ви кажат, че има и дори ще разберете, че таксата може да е по-малка от официално обявената, но няма да ви предупредят за тази възможност, нито ще я видите обявена на входа или информационното табло. Разбрах, че все пак има и изключения, напр. паспортната служба на район „Слатина“ в столицата. Изследването ми е базирано само на личен опит и няколко разговора и няма претенции за изчерпателност, но че има някакъв проблем е видно. Дори правителството счита, че е необходимо да се предприемат мерки за „информиране и насърчаване на физическите и юридическите лица за осигурената от тяхна страна възможност за извършване на картови плащания по чл. 4, ал. 1 от Закона за ограничаване на плащанията в брой, включително с поставяне на подходящи съобщения на определените за това места (информационни табла и др.), както и на местата, определени за плащане на съответните задължения, и да осигурят извършването на текущ контрол за спазването на тези мерки от съответните служители, определени за работа с инсталираните терминални устройства ПОС“. Това е видно от Решение на Министерския съвет от 28.10.2015 г. Ако разгледате стенограмата от заседанието на правителството от тази дата, ще се запознаете с доста интересни факти, изнесени от министъра на финансите – държавата плаща на банките за тази възможност, а тя почти не се ползва. Министерството на околната среда и водите има три монтирани устройства, има извършени две транзакции за периода от 1 януари 2015 до 30 юни 2015 година. Министерството на земеделието и храните – 45 устройства, 106 транзакции за шестмесечен период. Споменават се и негативните практики от МВР, а министърът на вътрешните работи декларира желание да се бори с тях.

Всичко това ме накара да не подминавам безучастно ситуацията и да подам жалба в МВР. Използвах указанията на сайта на министерството https://www.mvr.bg/priemna.htm и изпратих сигнала чрез електронната поща. Сега очаквам отговор, а защо не и информация за предприети мерки. Мислех да изчакам резултата и тогава да напиша статия, но ми се струва, че колкото по-рано обърна внимание на повече хора да питат за ПОС терминали в институциите и да подават сигнали, когато видят нередности, толкова по-добре. При развитие ще допълня статията.

Продължение от 03.11.2016 г.

Реакцията на областната дирекция беше много бърза. Свързаха се с мен за допълнителна информация още същата седмица, а официален отговор получих след около 10 дни. Обясниха ми, че на цели четири места си пишело, че може да се плаща и на ПОС, а на служителите също било указано да насърчават ползването на терминалите. Факт е, че малко недовиждам, но все си мисля, че щом целево търсих такава информация, а не я намерих, значи нещо не е съвсем както трябва. А служителката със сигурност пращаше гражданите на касата. Този факт не е коментиран в отговора Прилагам отговора на полицията, който носи и допълнителна информация за възможностите за плащане, а също така призовава да се подават сигнали при забелязани нередности. Ако повече хора го правят, тази практика скоро няма да съществува.

http://grazhdanski-nevoli.com/%D1%81%D0%BA%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%BF%D0%BE%D1%81-%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B8/

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Current day month ye@r *