Инвестиции има, когато има върховенство на закона

Автор: Иглика Горанова, сп. "Икономист"

Венислав Йотов е завършил Техническия университет в София, а след това Френско-българския институт по маркетинг и мениджмънт „Марком” в София и Университета на Илинойс в САЩ (магистър по финанси и икономика). Вицепрезидент е на Американската търговска камара и управител за България и Румъния на застрахователния бизнес на Ей Ай Джи от декември 1998 г., а след прехвърлянето му на „Колонад иншурънс” през май-юни тази година е управител на „Колонад иншурънс” за двете страни. 

– Г-н Йотов, осем смесени търговска камари излязохте с обща позиция в подкрепа на съдебната реформа, която да осигури прозрачност и отчетност в работата на прокуратурата и по-малко политическа намеса в съдебната власт. Защо излизате сега с тази позиция?

– Тази позиция е оформена след конференцията за съдебната реформа, която организирахме преди месец. Тогава няколко търговски камари направихме широка дискусия в 272-ра зала на СУ „Св. Климент Охридски“ за върховенството на закона, в която участваха представители на бизнеса, гости от Румъния и САЩ, както и членове на кабинета. Много от проблемите, които засегнахме там, намериха приложение в тази декларация, с която ние подкрепяме продължаването на съдебната реформа в посока на повече прозрачност, безпристрастен и ефективен съд и прокуратура, както и въвеждане на електронно правосъдие и реформи в правното образование.

Тази позиция е плод на нашето разбиране, че работеща икономика и повече инвестиции ще има, когато има върховенство на правото. Под тази наша позиция, която е адресирана до президента Румен Радев, премиера Бойко Борисов, вицепремиера Екатерина Захариева, която наблюдава правосъдната реформа, министъра на правосъдието Цецка Цачева, главния прокурор Сотир Цацаров и председателя на ВКС Лозан Панов, председателя на НС Димитър Главчев, са се подписали както Американската търговска камара в България (AmCham), така и Advantage Austria – София, Британско-българската бизнес асоциация, Българо-швейцарската търговска камара, Канадско-българската бизнес мрежа, Конфиндустрия България, Френско-българската търговска и индустриална камара и Норвежко-българската бизнес група. Всички ние смятаме, че реформата на съдебната система е в основата на всички реформи.

– Има ли конкретен повод да искате промени в прокуратурата?

– Не, няма такъв конкретен повод. Изцяло подкрепяме доклада за независимия технически анализ на структурния и функционален модел на прокуратурата, изготвен под егидата на Службата за подкрепа за структурна реформи на ЕК, който бе оповестен на 20 декември 2016 г. Смятаме, че трябва да има прозрачност и отчетност на прокуратурата, че тя трябва да е независима, но в никакъв случай да не е безотчетна, безконтролна. Никъде в Европа прокуратурата не е независима от самата държава и обществото. Затова смятаме, че е полезно да се води разговор за мястото ѝ – дали да бъде в съдебната власт, или в изпълнителната.

Целта ни не е да даваме предписания как точно да се осъществи реформата, а да призовем за диалог на всички нива в обществото. Аз самият се смятам за средноинтелигентен човек, но когато стане въпрос за съдебната реформа, понякога се чувствам като Алиса в Страната на чудесата. Правосъдната система не функционира 100% адекватно и затова невинаги се стига до справедлив изход от от целия разследващ и съдебен процес. Бизнесът подкрепя първите стъпки в областта на реформата на съдебната система, но заедно с това смятаме, че това е началото на дълъг процес. Истината е, че въпреки стабилната макроикономическа рамка у нас има други фактори, които спират инвеститорите да изберат България. Един от тях е имиджът на страната ни на държава, в която няма добре работеща съдебна система и е известна като място с корупция.

– Позицията на бизнеса за по-малко политическа зависимост на съдебната система идва в момент, когато парламентът излъчва своите номинации за членове на следващия ВСС. Как гледате на скандалите във и около ВСС?

– Политическата воля на предишния парламент стигна до приемането на тези правила, по които се избира сега ВСС. Магистратите вече направиха своите избори за квотата си, а парламентът тепърва ще избира своята. Ние не се намесваме с конкретни предложения, но искаме да призовем за повече диалог и ангажираност по тази тема. Не ми харесва, когато един политик заявява, че не е специалист по съдебната тема и затова не може да вземе отношение по нея, при положение че има достатъчно много специалисти, които могат да му помогнат да се ориентира, и всъщност работата на всички политици, особено на тези в парламента, е да са наясно с това, което се случва и трябва да се случи в обществото, да защитават своята позиция публично и да носят своята отговорност. Особено за нещо толкова важно и основополагащо за едно общество, каквото е съдебната система. В крайна сметка чувството за справедливост и върховенството на закона са основополагащи за всяка демокрация. Нека не забравяме, че този ВСС работи така, както са му разписани правилата. Смятаме, че предложенията, които идват от самия ВСС за промени в законодателството, също трябва да бъдат дискутирани от парламента, за да се случи този диалог. Освен това политиците трябва да престанат с шуробаджанашките назначения в съдебната система, а и обществото активно трябва да се ангажира с тази реформа. Видяхте какво стана посред зима в Румъния. Десетки хиляди румънци излязоха да протестират срещу предложените промени в съдебните закони, които предвиждаха предефиниране на понятията „конфликт на интереси“ и „злоупотреба с власт“ като криминални престъпления и освобождаване на няколко хиляди души от затворите, главно осъдени за различни нарушения държавни служители. Заради тези масови протести тези предложения отпаднаха. И Румъния ни изпреварва по отношение на борбата с корупцията донякъде, но най-вече с нетърпимостта на обществото към нея.

27 29 DSC 5623 1ПОДКРЕПА: Осем търговски камари подписаха позиция в подкрепа на съдебната реформа, която разпратиха до институциите и медиите у нас

– През последните години инвестициите у нас са на едно и също ниво независимо от ниските данъци и добрата макроикономическа среда. Защо бизнесът предпочита да инвестира във Франция например, където данъците са големи, а не у нас?

– Защото във Франция средата е стабилна и предвидима. Там данъците са високи, но на компаниите им е ясно какви резултати могат да постигнат. С инвеститорите водим разговори предварително и се опитаме да ги привлечем да започнат бизнес тук. Преди да изберат къде да започнат дейност, чуждите компании се запознават много детайлно с обстановката, с изключително много параметри на икономиката, с начина за правене на бизнес и не на последно място, оценяват дългосрочната политическа стабилност и върховенството на правото.

Бизнесът трябва да има сигурност и да получава правосъдие навреме. За инвеститорите често тези неща могат да се окажат по-важни, отколкото ниските данъци. Тук трябва да вметна, че българските правителства полагат грижи за привличане на чужди инвеститори и ние работим добре както с министерствата, така и с Агенцията за инвестиции, но винаги има какво да се желае. Камарата изпрати конкретни препоръки към правителството в своята Бяла книга за 2017 г. за подобряване на бизнес климата и конкретно за привличане на инвестиции – като например Агенцията за инвестиции да мине на пряко подчинение на министър-председателя.

– Докъде стигна идеята ви Агенцията за инвестиции да мине на пряко подчинение на премиера?

– Тази идея още не е обсъждана от политиците вероятно защото изисква промени в много закони. Принципно повечето политически сили, с които говорихме преди изборите, заявиха подкрепа за една такава промяна и ние се надяваме тя да се случи.

– Смятате ли, че политиците ще чуят и ще отразят позицията ви за съдебната реформа?

– Дори и да не бъдем чути, ние ще продължим да говорим за този необходим диалог и за гарантиране върховенството на закона. На 25 януари 2016 г. заявихме подобна позиция в писмо да българските власти, сега го правим пак. Води ни убеждението, че за да функционира правилно икономиката и въобще обществото ни като цяло, трябва да има разделение на властите и независим и ефективен съд и прокуратура, които защитават обществения интерес. Затова е нужен диалог и това, което ние правим, е, че протягаме ръка за такъв дебат.

– Бизнесът сочи като пречка и факта, че законите у нас се променят много често и това се отразява зле на фирмите. Миналата година бяха направени промени, които изискват всеки нормативен акт да бъде придружен с оценка на въздействие. Работи ли този механизъм?

– И да, и не. Успехът е променлив, защото се иска време да заработи напълно. Но истината е, че освен камарите и браншовите организации, които да дават становища, и в парламента, където се гласуват законите, трябва да има орган, който да следи дали оценката на въздействие, която придружава промените в нормативните актове, е вярна, или е написана само формално. Това е важно.

– Каква е оценката Ви за инициативата на кабинета да намали административната тежест?

– От години всяко ново правителство заявява намерения за намаляване на административната тежест и ние приветстваме всички тези стъпки. Смятаме, че това трябва да се случва постоянно. Държавната администрация е устроена така, че или заради европейските регулации, които трябва да се приложат у нас, или заради желанието да си увеличи влиянието по един или друг начин, е склонна да създава нови и нови административни тежести. Затова трябва да е под непрекъснато наблюдение и периодично да се преглеждат всички разрешителни и лицензионни режими, включително и искания за предоставяне на информация, за да се премахват тези, които са излишни и пречат на лесното функциониране на бизнеса.

– Българските работодатели излязоха с позиция, че липсата на работна ръка е катастрофално висока и че това им пречи да се развиват. Как смятате, че може да се реши този проблем?

– Да, има недостиг на работна ръка, макар че в различните сектори той се чувства различно. Този дефицит на кадри неминуемо ще доведе до увеличаване на заплатите, но ако заедно с това не се повиши ефективността на производството, конкурентоспособността на икономиката неминуемо ще намалее. На недостига на квалифицирана работна ръка част от работодателите противодействат, като организират образователни и обучителни програми със собствени средства или по европейски проекти. Но когато просто липсват хора, това означава, че политиците трябва много отговорно да разгледат въпроса за миграционната политика на България. Големите европейски държави са го направили и ние не можем да си крием главата и да размахваме популистки лозунги, че тук ще има работни места само за българи. Това не помага на никого и няма да доведе и до по-високи пенсии, за съжаление, защото държавата сама лимитира растежа си по този начин.

Икономист

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Current day month ye@r *