„Филип Кутев“ отдавна загуби славата и блясъка си

Автор: Ирина Войнова, режисьор и хореограф на ансамбъла от 1981 до 1991 година

Аз вече споделих какво мисля относно Отвореното писмо на Марияна Павлова. Моите думи, бяха първото публикувано мнение. Никой не му обърна внимание. Нека пак повторя: – тъжно и жалко и за съжаление, абсолютно вярно! „Филип Кутев“ отдавна загуби славата и блясъка си. Сега има мъждива популярност на арабско звучащи и високо подскачащи изпълнители. Както са казали старите българи: „Рибата мирише откъм главата“.
А сега, може да прозвучи нескромно, но ще цитирам какво съм писала във в. „Култура „ преди 13 години, по повод 50-годишнината на Националния ансамбъл „Филип Кутев“

В. „Култура“, бр.24, 22.06.2001 г.

„…..Очаквах да видя една от емблемите на този ансамбъл – традиционния полукръг на прочутия му хор, но в тази програма присъствието му бе някак изолирано; очаквах и да го чуя с неговия органен звук – тържествен и внушителен като звучене с песните му – „Лале ли си, зюмбюл ли си“, „Драгана и славеят“, „Айде слънце зайде“, позабравената „Дилмано, Дилберо“, с „Планино, Стара планино“, „Соньо, ти мой соньо“, „Пиленце пее, говори“, които са се превърнали в знаци на този състав. Ретроспекция в това отношение обаче не бе направена. За сметка на това имаше много фрагменти – предимно от танци с доказана художествена стойност, които и след 50 години сигурно пак ще събират овации, освен ако нищо ново, по-различно не се случи в тази област….“

И така, да се върнем отново към днешна дата. Изглежда нищо ново и по-различно не се е случило, след като едни и същи въпроси се въртят в пространството, макар че не стигат до адресата! Музикантите питат какво стана със звученето, хореографите – какво стана със стила?

Отговорът, мили колеги, е: – „този“ ансамбъл не е „онзи“.

„Онзи“ ансамбъл беше „представителен“, за НРБ. Целта му беше да покаже многообразието на музикалното и танцовото народно творчество, стиловите характеристики, красотата на носиите, душата на българите.

Времената се смениха и някъде се скъса нишката. Скъса се това, което Филип Кутев е заложил в шейсетте години на миналия век. Чисто и просто – българското се загуби, нито е българско, нито е балканско.

70 Коментара по статията “„Филип Кутев“ отдавна загуби славата и блясъка си

  • 04.04.2017 at 17:26
    Permalink

    Ама напълно съм съгласен с изреченото: – ансамбълът на Филип Кутев отдавна загуби славата и блясъка си.
    Боже, какво падение.

    Reply
  • 01.02.2017 at 9:22
    Permalink

    Тоя дето сте го показали тука нагло мустакатият ръб е основният виновник за разрухата в танцовия състав и въобще в ансамбъла. А анадолските му кючеци меришат през девет баира. Тоя трябва да бъде изменет моментално.

    Reply
    • 14.02.2017 at 4:09
      Permalink

      Бееее-ееееееееееееееееееееееееееее!

      Reply
  • 09.01.2017 at 19:19
    Permalink

    Тая Кутева – вън!

    Reply
  • 05.01.2017 at 12:14
    Permalink

    Ансамбълът не е за закриване. Просто, трябва да се измете мръсотията начело с директорката Кутева и съпътстващите я некадърници – Иванов, Генов… – всички да бъдат изчегъртани с голямата метла. И да дойдат нови ръководители!

    Reply
  • 02.01.2017 at 23:44
    Permalink

    Тоя ансамбъл отвсякъде е за закриване. Основните мутри – Елена Кутева, Г. Генов, Иванов… те нямат край… да им тежи на съвестта, че са унищожили най-светия български символ на националната ни култура!

    Reply
  • 02.01.2017 at 14:16
    Permalink

    Много тъжно и безперспективно.

    Reply
  • 19.11.2016 at 5:10
    Permalink

    какво се прави за тоя ансамбъл? това което ни показва ансамбъл филип Кутев в последното време е отвратително, гавра с българската култура. някакви гадни мамелюцки упражнения с арабска насоченост. какви са тия арабски упражнения, отвратително. няма ли свестен министър на културата да й бие шута на тая директорка Кутева.

    Reply
  • 27.07.2016 at 7:32
    Permalink

    Тоя министър на културата не направи нищо по въпроса. Ансамбълът е 100 на 100 ариенталски, ама какво го е еня турчинът?!

    Reply
  • 22.04.2016 at 15:34
    Permalink

    Верно, тоя ансамбъл Филип Кутев днес, нито е български, нито е балкански.

    Reply
  • 06.04.2016 at 9:17
    Permalink

    Не 100%, хиляда процента е ислямизиран ансамбъл Филип Кутев! И музика и танци и песни, всичко! Само дето вместо чалми, фесове и бурки са им надянали евангелски воалчета! Този ансамбъл няма нищо общо с пътя и творчеството на ония Филип-Кутевци отпреди 20-25 години.
    Жалко за унищожената традиция!

    Reply
  • 05.04.2016 at 9:19
    Permalink

    Преди два дни, на 93 години, си отиде от белия свят Цветанка Йорданова, кака Цеца, сестрата на бате Мишо, маестро Михаил Йорданов.
    Бог да я прости!
    Светла й памет!
    Днес, 5 април, в 13 часа ще се състои опелото в Храм „Покров Богородичен“ на Руски паметник, зад хотел Родина.

    Reply
  • 16.03.2016 at 9:49
    Permalink

    Абсолютно права е режисьорката Войнова. Нито е българско, нито е балканско. Но като гледам и слушам тоя всеизвестен „Кръстопът“, аз мисля, че е на 100% ислямизиран тоя ансамбъл „Филип Кутев“. Аз бих го закрила. Защото е вреден.

    Reply
  • 13.12.2015 at 16:38
    Permalink

    С нищо не ми е интересен този ансамбъл. Само празни дандании. И „Българе“ и „Пирин“ са по-ефектни и най-важното, по-български. Като цяло, фолклорът, като сценична интерпретация, поднасяна по този начин започва да бяга от интереса на по-младите. От една страна, може би, трябва да се търсят нови форми на поднасяне, но от друга страна – това да се прави внимателно и прецизно и без увлечения по „турски маанета“, чалга и др. подобни.

    Reply
  • 06.12.2015 at 18:20
    Permalink

    Да, така е. Ансамбъл Филип Кутев /сегашния/ няма нищо общо с предишния ансамбъл Филип Кутев. И свежест, и професионализъм, и сценична култура и възпитание – всичко е заминало в коша.
    Технически професионализъм, в смисъл – „техничарство“ на сцената, има го… но се е изпарила натрупваната с десетилетия /от времето на Маргарита Дикова, Кирил Дженев, Тодор Карапчански и Янакиев/ духовна култура на хореографското движение!
    Танцът, това не е – просто, три-напред-две-назад…! А точно това, в момента „е“ – на сцената на българския национален ансамбъл Филип Кутев. Благодарение на такива хореографски титани на мисълта като измисления хореограф Иво Иванов.

    Reply
  • 25.10.2015 at 14:15
    Permalink

    Дръндрън. Като не е нито българско нито балканско кво е тогава? Дръндрън. Прави се на многознаеща. Българско е. Тука всичко сие българско.Аре.

    Reply
  • 20.09.2015 at 13:18
    Permalink

    Истината говори Ирина Войнова, ама кво-от-тва?
    Директорката Кутева, за съжаление и удивление дъщеря на основателя на ансамбъла, доведе бащиното творение до такъв хал, че днес ансамбълът от всякъде е издухан! А това, което казва накрая Ирина Войнова е най-страшното: нито е българско, нито е балканско. И всичко това се случва на фона на великото мюсюлманско преселение по нашите и по другите балкански и европейски земи?!

    Reply
  • 08.08.2015 at 15:37
    Permalink

    Всички тия анасамбли-мамасамбли отодавна трябваше да ги изпозакрият. Само излишни огромни пари на данъкоплатеца. какво е това, 100 човека с лъжицата на казана и както разбираме по една премиера на 4-5 години. В един малък драматичен театър артистите заедно с персонала са 30-40 човека и правят по 5-6 премиери годишно и се спукват от пътуване.
    Или реорганизация или… А и да се титуловат български ансамбъл пък да ми развяват байрака на ислямска държава, айде моля.

    Reply
  • 10.07.2015 at 12:16
    Permalink

    Всичко е казано точно. И какво от това. Няма да има промяна. Първо защото кадрите /не само в ансамбъла, повсеместно/ вече не със същата „мая“ и хъс, а второ, защото смисълът на този тип изкуство е безвъзвратно отминал. Лично мое мнение. Категорично стоя зад него. Някога /от баба си го знам/ този ансамбъл е създаден по подражание на някакъв друг Съветски ансамбъл. Няма лошо. Такива са били годините.
    Днес, четвърт век и повече след разпада на Съветския съюз, кому са нужни подобни мастодонти. Народната песенна традиция /фолклорът/ по принцип е аматьорско изкуство. Има достатъчно т. н. самодейни ансамбли по читалища и културни домове в страната, които прекрасно поддържат тази традиция. И забележете, много добре развиват тази традиция, защото действат „на място“. Шопски състав, в Шоплука, пее шопски песни. Добруджански състав, в Калипетрово или Айдемир, пеят, свирят, танцуват и развиват добружанската традиция. И т. н. – в Странджа, в Родопите, в Тракия и Македония. По този начин, се опазва традицията чиста. /Хайде, да речем, относително чиста./ А какво се случва, в т. нар. „национален“ ансамбъл – повсеместен бългоч-турлюгеч. Турско ли е, албанско ли е, Чингизханско ли е – не можеш го определи.
    Този ансамбъл отдавна трябваше да бъде закрит. Харчат се излишно парите на данъкоплатеца. Както разбирам става дума за милиони.
    Да останат регионалните ансамбли, като „Пирин“, например, които ярко отстояват македонската традиция.

    Reply
  • 05.07.2015 at 17:01
    Permalink

    Айде спрете я тая говорилня де. То тук, то на още три-четири места, дрънкате ги едни врели-некипели, байгън да ти дойде. Измишльотини.

    Reply

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Current day month ye@r *